De ‘ergste’ dingen op kantoor, volgens Gen Z’ers

#1. Een zakelijk telefoontje moeten plegen, de horror.

Collega’s die de vaatwasser nooit uitpakken, instantkoffie en eindeloze discussies over de temperatuur op kantoor. We storen ons er mateloos aan. Toch zijn het volgens Gen Z’ers niet de ergste dingen.

Kantoorperikelen

Vele oudere Gen Z’ers startten hun carrière middenin de pandemie. Ze begonnen vanuit huis en mochten daarna deels thuis blijven doorwerken. Het is daarom niet gek dat Gen Z’ers anders aankijken tegen kantoorperikelen. Volgens carrière-expert Adam Butler, founder en CEO van Officeology, zijn er vele facetten die de jonge generatie werkende mensen de kriebels geven.

1. Iemand moeten bellen om iets dat werk-gerelateerd is

Iemand bellen? Vele Gen Z’ers hebben er een hekel aan. Deze generatie staat er zelfs een beetje om bekend dat ze liever een appje sturen of anders een voicenote. “Een uitgaand belletje moeten doen kan heel beangstigend zijn als je net begint aan een nieuwe rol”, legt Butler aan Stylist UK. “Je voelt je misschien niet zeker genoeg over wat je moet zeggen en of je iemand formeel of informeel moet aanspreken.”

Een van de dingen die je kunt doen om over de belangst heen te komen? Het veel doen! Ook is het belangrijk dat je het even aankaart bij je collega’s of je leidinggevende. Zakelijke telefoontjes uitvoeren was eigenlijk nooit onderdeel van een studie, maar wel erg belangrijk. Vraag simpelweg wat je het beste kunt zeggen en het geeft al iets meer zelfvertrouwen.

2. Een Dell-laptop krijgen

Apple is voor veel mensen toch wel een beetje the way to go. Op TikTok gaan verscheidene video’s en theorieën rond over niet-Macbooks. Zo legde een TikTokker Corporate Dumpster Fire in een virale video uit dat een bedrijf ‘waarschijnlijk geldproblemen heeft als je een Dell-laptop krijgt en dat je dan beter naar ander werk kunt zoeken’. Krijg je een Lenovo Thinkpad? ‘Dan ziet het bedrijf je slechts als een nummertje’.

@liljehu What’s your favorite work laptop? #corporatetok #worklife #corporatelife #joblife #workhumor #corporatehumor #jobhumor#greenscreen ♬ Monkeys Spinning Monkeys – Kevin MacLeod & Kevin The Monkey

Bovenstaande theorie moet je volgens Butler wel met een korreltje zout nemen. “Je moet niet te veel nadenken over de laptopkeuze die een bedrijf maakt”, vindt hij. Het zou toch namelijk van de zotte zijn om een functie af te slaan gebaseerd op het soort werklaptop dat je krijgt.

3. Hummen of andere ongemakkelijke geluiden tijdens stilte voorafgaand aan een meeting

Wachten tot iedereen in de online meeting zit, terwijl je elkaar al wel op het scherm ziet? Het zorgt soms voor wat ongemakkelijke scenario’s. Zo zijn er collega’s die maar wat beginnen te hummen of andere geluiden beginnen te maken, simpelweg omdat ze niet tegen die stilte kunnen. En dat blijkt dus een enorme pet peeve van Gen Z’ers te zijn. Butlers oplossing? Gewoon met elkaar praten. “Gebruik een gesprek om de stilte te vullen”, stelt hij voor. “Vraag ze naar hun weekend of naar plannen voor de avond. Gebruik de gelegenheid om bij te kletsen met collega’s.”

4. Vrijdagmiddagmeetings

Een meeting op de vrijdagmiddag? Een absolute no-go voor Gen Z’ers. Overigens kunnen die volgens Butler vaak achterwege gelaten worden. “Vraag jezelf af: is deze meeting essentieel? Of kan het best wachten tot volgende week? Een alternatief is nog om een mail te sturen. Een update via de mail in plaats van een meeting kan ook z’n voordelen hebben. Als iemand afwezig is, is het veel makkelijker om de mail te lezen dan om uitleg te vragen van een collega.”

5. Lange berichten op Teams

Bevat een chatberichtje meer dan één zin? Dan vinden sommige Gen Z’ers het al te lang. TikTokker B Hills legde in haar virale video uit dat Gen Z’ers ‘de tijd, energie en belangstelling’ niet voor hebben om een lang bericht te lezen. “Lange berichten zijn voor e-mails. Chats hooguit voor iets wat uit een zin bestaat”, stelde ze.

@bhillls “Be brief – be bright – be gone” a direct quote from my DiSC profile 😬 #corporate #millennialboss #slack #petpeeve #workfromhome ♬ original sound – bhills

Uiteraard heeft Butler wat nuance om aan te brengen. “We hebben allemaal verschillende communicatiestijlen”, stelt hij. “Sommige mensen willen alleen het minimale weten om een taak te volbrengen, terwijl anderen liever even bellen over een opdracht. Het is belangrijk om te achterhalen hoe jouw collega’s het liefst communiceren om samen te werken, zodat je kunt werken op de manier die het beste bij jullie past.”

Bron: Stylist | Beeld: iStock

Laatste nieuws