Deze vraag zou je jezelf over je huidige baan moeten stellen

Een belangrijke vraag om balans te houden op carrièrevlak, en om ervoor te zorgen dat je jouw doelen makkelijker gaat behalen.

Januari is de maand van het jaar waarin we ons afvragen hoe we onze doelen voor het nieuwe jaar willen bereiken. Op zowel werk- als privégebied kun je wensen hebben. Wil jij jouw carrière naar een hoger niveau tillen, maar weet je eigenlijk niet waar je moet beginnen? Stel jezelf dan eerst deze belangrijke vraag.

Nieuwe kansen voor je carrière

Het zou goed kunnen dat je momenteel niet helemaal tevreden bent met je baan en dat je dat graag anders ziet. Maar verandering is natuurlijk niet van de ene op andere dag te bewerkstelligen. Wel kun je ieder moment een begin maken. Angelika Karachristos, associate director of talent acquisition voor de University of New Haven, vertelt in gesprek met Huffpost dat er twee belangrijke vragen zijn die je jezelf dan moet stellen: 'Wat wil ik dit jaar meer doen?' en 'Wat wil ik minder doen in mijn huidige functie?'. Als je een antwoord vindt op deze vragen, kun je beter bedenken wat precies past binnen wat je echt wilt doen, en het maakt het bovendien makkelijker om duidelijk te maken wat je volgende stap moet zijn.

"Zet je alleen maar een carrièrestap, omdat de kans zich aandoet? Dan kan het alsnog voor een onvervuld gevoel zorgen, als het voorkomt dat je meer taken vervult die je daadwerkelijk wilt vervullen", legt Karachristos uit. Al heeft het ook een silver lining. Als je precies weet wat je niet wilt doen, kan dat ook inzicht bieden.

[ont-link-tool url="HIER DE URL VAN HET ARTIKEL"]

In de praktijk

Nadenken over deze vraag kan volgens de associate director ook leiden tot een win-winsituatie voor jou en je werkgever. Ben je ontevreden over je baan? Dan móet je wel nadenken over wat je wel wilt, en dat kan je helpen met het inrichten van een nieuwe rol. Probeer het in ieder geval bespreekbaar te maken met je leidinggevende of baas. Misschien kan je manager je helpen met het stellen van nieuwe of andere doelen die beter passen bij wat je wilt bereiken.

"Als je bijvoorbeeld minder administratief werk wilt doen, kan het helpen om manieren te vinden waarbij je meer moet samenwerken met andere collega's. Hiermee toon je initiatief en je laat een belangrijke leiderschapsvaardigheid zien. Dit zou tot nieuwe mogelijkheden kunnen leiden."

Bron: Huffpost | Beeld: Adobe Stock