Ben jij al bekend met het fenomeen ‘spaving’?

Alles voor een goede deal, toch?

We maken ons er waarschijnlijk allemaal wel eens schuldig aan: impulsaankopen. En dan niet te vergeten: emotionele uitgaven. Ja, we zijn allemaal schuldig. Toch kan je het nóg bonter maken, zo weet Huffpost ons te vertellen. Het fenomeen ‘spaving‘ is namelijk nog schadelijker voor je portemonnee.

Spaving

“Spaving is geld uitgeven om geld te besparen”, zo legt Andrea Woroch, expert op het gebied van consumentenfinanciën en budgetteren, uit. Het klinkt misschien allemaal een beetje ingewikkeld, maar dat is het niet. Woroch legt uit dat wanneer je bijvoorbeeld een trui van tien euro in de uitverkoop koopt, dat niet per se een goede deal is als je het niet nodig hebt. “Die trui van tien euro is nog steeds tien euro die van je bankrekening afgaat.”

Mensen die fan zijn van spaving kunnen een uitverkoop niet weerstaan. Maar hoe kan dat? Het idee dat er iets in de aanbieding is, geeft ‘spavers’ het idee dat je op de lange termijn geld bespaart. “Het probleem met spavers is dat het je kan verleiden om meer geld uit te geven, omdat ze denken dat er een bepaald ‘spaarvoordeel’ aan vast zit”, aldus hoofd welzijn bij Ally Bank, Jacqueline Howard. Zij merkte de laatste jaren op dat veel spavers in de val worden gelokt wanneer er voor een bepaald bedrag gratis verzending wordt aangeboden.

“Door de stimulans voel je je snel beter om nog een paar artikelen aan je winkelwagentje toe te voegen, zelfs als je niet van plan was om die extra aankopen te doen. Hoewel je misschien bespaart op verzendkosten, zullen de uiteindelijke kosten vaak hoger zijn van je beoogde budget.”

Tijdelijke kick

Spaving is dus eigenlijk gewoon letterlijk ‘dingen kopen die je eigenlijk niet nodig hebt, alleen maar om een goede deal te krijgen’. Termen als ‘slechts één dag’, ‘voor een beperkte tijd’ en ‘flash sale’, geven consumenten het gevoel dat ze een zeldzame deal kunnen missen, zo merkte Woroch op. “De realiteit is echter dat retailers voortdurend nieuwe uitverkopen doen, dus als je vandaag een uitverkoop mist, betekent dat niet dat je hetzelfde artikel later niet in de uitverkoop kunt krijgen.”

Een goede deal scoren zorgt natuurlijk ook bij veel consumenten voor een voldaan gevoel. Echter, is deze alleen tijdelijk voelbaar. “Zelfs als je iets koopt voor een goede deal, geef je nog steeds geld uit dat naar iets anders belangrijks zou kunnen gaan. Denk bijvoorbeeld aan sparen, schulden afbetalen of investeren”, aldus Woroch. “Als de kick van het scoren van de deal eenmaal voorbij is en je komt erachter dat het een slechte aankoop was, zit je met iets opgescheept wat je niet nodig hebt én niet leuk vindt.”

Let op

Toch moet je goed uitkijken wanneer je merkt dat je iets weg hebt van spaving. Voor sommige mensen leidt het namelijk naar hoge schulden, wat kan betekenen dat je uiteindelijk een stuk duurder uit bent dan wat je dacht te besparen met de uitverkoopdeal. Let dus op!

Bron: Huffpost | Beeld: Adobe Stock

Laatste nieuws