Zo voorkom je hoofdpijn als je de hele dag achter een computer zit

Ooit van 'computervisie syndroom' gehoord? Het ontstaat als je dagelijks uren lang achter een scherm zit.
Zo voorkom je hoofdpijn als je hele dag achter een computer zit

De hele dag achter de computer zitten is niet echt goed voor je gezondheid. Uit onderzoek blijkt dat je er zelfs ziek van kan worden. Het 'computervisie syndroom' ontstaat als je dagelijks uren lang achter een scherm zit. 

Symptomen

Enkele symptomen hiervan zijn hoofdpijn, wazig zicht, nekpijn, roodheid in de ogen, vermoeidheid, vermoeide ogen, droge ogen, geïrriteerde ogen, dubbelzicht, duizeligheid en moeite om je zicht scherp te stellen. Velen soorten hoofdpijn worden geassocieerd met langdurige schermtijd. Hier zijn zeven manieren om te voorkomen dat je hoofdpijn krijgt tijdens het werken achter de computer.

Lees ook: Dit is hoe je je werkdoelen bereikt zonder connecties

Voorkomen

1. Zet je scherm verder weg
Als je scherm te dichtbij staat, kan de helderheid hoofdpijn veroorzaken. Maar let erop dat je 'm niet te ver verplaatst, hierdoor kun je namelijk je ogen overbelasten. 

2. Houd mobiele apparaten niet te dichtbij je ogen
Vaak houd je je mobiel veel te dichtbij je ogen. Zet het lettertype van je telefoon iets groter en zet de helderheid van het scherm lager. Probeer ook om je telefoon zo ver mogelijk van je gezicht af te houden. 

3. Neem elke 20 minuten 20 seconden pauze
Urenlang naar iets staren dat zo dichtbij je staat, veroorzaakt niet alleen hoofdpijn, maar kan ook een negatieve invloed hebben op je zicht. De 20/20 regel is heel eenvoudig: stop elke 20 minuten met werken en concentreer je 20 seconden op iets in de verte.

4. Zet je computer uit de buurt van ramen
Het zonlicht dat op je computerscherm valt is een belangrijke oorzaak van vermoeide ogen, die op hun beurt hoofdpijn veroorzaken. Verplaats je computer daarom uit de buurt van ramen.

6. Verlicht je werkruimte goed
Het beste is om je werkruimte te verlichten met bureaulampen en vloerlampen die de ruimte goed verlichten. Je wilt geen lichten die direct in je gezichtsveld schijnen, omdat dit ongemak veroorzaakt en uiteindelijk tot hoofdpijn leidt. 

7. Wijzig je instellingen
Het wijzigen van je beeldscherminstellingen kan vermoeidheid van je ogen verminderen. Zet de helderheid lager zodat deze gelijk is aan de verlichting van je werkgebied. 

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5e56189c8c66a', placement: 'Below Article Thumbnails 2', target_type: 'mix' });