10 kleine dingen die je kunt doen als je je 'opgesloten' voelt

Zorg ook voor je geestelijke gezondheid.
10 kleine dingen die je kunt doen als je je 'opgesloten' voelt

Week drie van social distancing is ingegaan. Iets wat niet makkelijk is en waar velen dan ook mee worstelen. Het is daarom belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Misschien dat onderstaande tips van pas kunnen komen.

Geestelijke gezondheid

Zorgen voor je geestelijke gezondheid is in deze tijd essentieel. Een (zelf)isolatie is voor iemand die alleen woont, waarschijnlijk anders dan bijvoorbeeld iemand die met familie of huisgenoten woont. Daarnaast spelen factoren zoals werk, veel vrije tijd, het verzorgen van een gezin of thuisonderwijs aan kinderen, ook mee. Let een beetje op elkaar, maar let ook goed op jezelf. Hieronder zijn tien kleine dingen die je kunt doen, die je misschien kunnen helpen om iets van het 'opgesloten' gevoel weg te nemen.

Lees ook: Zo kijk je samen met je vriendinnen een Netflix-serie op afstand

10 tips

1. Doe de gordijnen en het raam open
Een beetje frisse lucht en wat zonlicht kan wonderen doen.

2. Probeer je te houden aan de 'basis' dingen
Er zullen goede en slechte dagen zijn, en dat is oké. Maar probeer zoveel mogelijk je routine in stand te houden zoals hygiëne, het drinken van voldoende water, regelmatig eten, et cetera.

3. Maak een 'normaal' schema
Je hoeft niet heel je dag vol te plannen, maar een schema kan helpen je op de been te houden. Zet doordeweeks je wekker en ga op tijd naar bed. Zorg er daarnaast voor dat je regelmatig maaltijden en snacks eet, voldoende beweegt en pauzes neemt.

4. Besteed meer tijd aan een hobby
Of het nou schilderen, puzzelen of tuinieren is. Doe iets waar je blij van wordt en wat voor ontspanning zorgt. Dit kan natuurlijk ook het vinden van een nieuwe hobby zijn.

5. Maak je bed op
Clean house, clear head.

6. Dans het eruit
Nu je meer binnen zit, kan dansen helpen om wat stoom af te blazen. Zet elke dag je favoriete afspeellijst op en spring, dans en zing.

7. Ga naar buiten
Als je je goed voelt en geen symptomen hebt, loop dan een ommetje. Frisse lucht kan wonderen doen en daarnaast ben je even in een andere omgeving.

8. Schrijf je gedachten op
Misschien ben je normaal niet een persoon die een dagboek bijhoudt, maar als je merkt dat je hoofd 'vol' raakt, kan het helpen om die gedachtes op te schrijven. Hierdoor zet je ze op een pagina en haal je ze 'uit' je hoofd. Het hoeft geen heel verhaal te zijn, je kunt ook alleen woorden en emoties opschrijven.

9. Onderhoud contact
In deze tijd is het zeer belangrijk om contacten te onderhouden. Videobel met je vrienden, familie en collega's. Plan bijvoorbeeld met je vrienden in wanneer jullie gaan bellen. Zo blijf je in contact en isoleer je jezelf niet helemaal van de wereld.

10. Wees lief voor jezelf
Doe wat je kunt om voor jezelf te zorgen, maar zet jezelf niet onder druk om door te gaan alsof alles normaal is. Dit is het namelijk niet en het is oké om dat te voelen. Je doet je best en dat is meer dan genoeg.

window._taboola = window._taboola || []; _taboola.push({ mode: 'alternating-thumbnails-a', container: 'taboola-below-article-5fc1135bcb7f9', placement: 'Below Article Thumbnails', target_type: 'mix' });