Anna van Nunen (31) is directeur en mede-oprichter van Innofest, een stichting die ondernemers helpt hun prototypes te testen op vooraanstaande festivals.
Zie de missing link
“Het idee achter Innofest was simpel: een festival is een soort minimaatschappij, en daardoor een geweldige omgeving voor een pilot. Door innovatieve ondernemers en festivals aan elkaar te koppelen ontstond voor beide partijen meerwaarde. Daar hoefden wij niet veel nieuws voor te doen. De les die ik hieruit trok? Dat een grootse uitvinding niet altijd een must is. Soms hoef je alleen het kleine schakeltje te zien en werelden met elkaar te verbinden om maatschappelijke waarde te creëren.”
Geloof in kleine initiatieven
“Great things come from small beginnings. Oftewel: kleine initiatieven hebben vaak veel potentie, dus geef ze een kans. Bij Innofest heb ik bescheiden starters vaak zien uitgroeien tot succesvolle entrepreneurs die echt een verschil in de wereld maken. Zo hebben wij een pilot gehad met een tool die urine zuivert tot drinkwater, een innovatie die inmiddels grote impact heeft in een vluchtelingenkamp in Jordanië.”
Ga op zoek naar een vraagbaak
“Veel ondernemers die een pilot bij ons doen hebben vragen rondom bijvoorbeeld investeringen en netwerken. Zij kunnen bij het platform Voor de Wereld van Morgen van onze partner en sponsor ASN Bank terecht. Als je een plekje hebt waar je vragen rap en goed beantwoord worden, kun je als ondernemer een stuk efficiënter groeien.”
Zorg voor een goed businessplan
“Sociaal ondernemen is óók ondernemen. Daar bedoel ik mee: de wereld verbeteren en geld verdienen gaan prima samen. Je kunt een heuse carrière opbouwen in de duurzame sector. Als je maar een sterk businessplan hebt met een goed verdienmodel.”
Durf je zakelijk op te stellen
“Soms had ik personeel eerder moeten laten gaan. En soms had ik niet zo naïef alle uitdagingen van Innofest met iedereen moeten delen. Dat zijn beginnersfouten waar ik veel van heb geleerd. Wees open naar partijen die je kunt vertrouwen, maar man up en durf zakelijk te zijn wanneer dat nodig is.”
Blijf bewegen
“Heel lang wist ik niet welke kant ik op wilde qua werk. Het enige wat je dan kunt doen is blijven bewegen. Probeer verschillende dingen uit, praat met mensen, blijf niet vast zitten in passieloze patronen en volg je gevoel. Vroeg of laat kom je vanzelf op jouw ultieme plek terecht.”
Anna’s stijl
Vrouwelijk en een tikje alternatief
“Ik ben dol op kokerrokken en draag eigenlijk zelden broeken. Toch voel ik me het allerlekkerst in mijn perzikkleurige pak van Dries van Noten. Het bestaat uit een jasje en een broek, die ik graag combineer met een nonchalant Adidas-shirt en tweedehands Dr. Martens. Dat haalt het formele randje er een beetje van af.”
Altijd rode lippen
“Een blonde boblijn en felrode lippen, vanaf mijn achttiende is dat al mijn signature look. Verder houd ik het graag clean en simpel. Op mijn Rimmel-lippenstift en ouderwetse Nivea-dagcrème na gebruik ik niet veel producten.”
Niet zomaar iets nieuws
“Ik mag van mezelf alléén vintage of duurzame kleding kopen. De kleren die ik koop zijn daardoor niet altijd goedkoop, maar het zijn wel kwalitatieve topstukken die lang meegaan. Ik ben bijvoorbeeld fan van Joline Jolink, een duurzaam Rotterdams merk met fantastische basics. Ook shop ik graag bij Studio Ruig in Eindhoven, waar alles eerlijk is gemaakt.”
Liefde voor vintage
“Vintage designerkleding shop ik het liefst bij The Next Closet, een online platform waar je zelf ook kleding kunt verkopen. Overigens een mooi voorbeeld van een duurzame onderneming met een uitstekend verdienmodel!”
De Groene Carrièrelessen is powered by
Lees ook: Met deze 5 marketing tips geef je je onderneming een kick-start