Je hebt net een kleine en denkt misschien dat een vliegvakantie even niet handig is. Onzin! Er zijn locaties die perfect aansluiten bij de wensen van jou en je nieuwe gezin. En tal van luchtvaartmaatschappijen bieden allerlei services aan om vliegen met kinderen zo aangenaam mogelijk te maken. Toch zijn er ook mensen die (gillende en/of huilende) kinderen als allergrootste ergernis beschouwen tijdens een vlucht. Uit onderzoek van WeFlyCheap blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders maar wat graag extra geld neertelt voor een vlucht zónder kinderen, of in ieder geval een zone in het vliegtuig waar geen kinderen aanwezig zijn.
Goudmijn
Volgens een woordvoerder van WeFlyCheap zouden kinderloze rijen of zelfs vluchten 'een goudmijn' kunnen opleveren, dat vertelt hij aan De Telegraaf. "Uit onze steekproef blijkt dat één op de tien mensen bereid is meer dan 25 euro per enkele reis extra neer te tellen als ze niet gestoord kunnen worden door jonge kinderen. De rest heeft er €10 tot €25 voor over." In Azië is deze verandering al doorgevoerd, met succes. Reizigers boeken zitplaatsen in speciale rijen achter de businessclass, waar kinderen onder de twaalf jaar niet welkom zijn.
Ongemak
Voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen is dit (nog) niet aan de orde en wordt het gezien als discriminatie. Volgens De Telegraaf is dit voor luchtvaartmaatschappijen KLM, Transavia, TUI en Corendon niet een de orde. “Wij leven van familievakanties. Ongemak voor anderen duurt op Europese vluchten maar een paar uur”, aldus Corendon.
Lees ook: Dit zijn ze: irritante medepassagiers in het vliegtuig op een rij
Bron: Telegraaf, Libelle | Beeld: Getty