Exclusief interview: Dior’s creative director Maria Grazia Chiuri

"Ik geloof echt in de jongere generatie, die niet door anderen laat bepalen wie ze is"

Lees ook

In de zomer van 2016 werd Maria Grazia Chiuri (52) de eerste vrouwelijke creative director van Dior. Marie Claire wil álles van haar weten.

Zoals alle rocksterren in de mode heeft ze een heel eigen look: platinablond haar, gescheiden en naar achteren gekamd. Smokey eyes. Vaak van top tot teen in het zwart. In de lichte, witte lounge van Dior aan de Rue de Marigan lacht Maria Grazia Chiuri veel en luid, en vraagt ze om het luchtig te houden. Ze denkt liever niet aan alle vrouwen die ze inspireerde om hun T-shirt in hun lange rok te stoppen en ook niet aan de obstakels die haar in de weg stonden: “Wat die ook waren, ik lijk ze te hebben overwonnen.”

We should all be feminists
Ze is lekker oneerbiedig over alles en houdt van een beetje spot. In september 2016 stuurde ze voor haar eerste show als creative director modellen de catwalk op in T-shirts met daarop de woorden van Chimamanda Ngozi Adichie: ‘We should all be feminists’. En ook bij de laatste Dior SS18-show opende een model met de powerquote van Linda Nochlin op haar T-shirt: Why have there been no great woman artists?”. Zo gooide ze een feministische steen in de vijver van de luxe-industrie. In haar nieuwste collectie promoot ze het boek Women who run with the wolves, om vrouwen aan te moedigen meer op hun intuïtie te vertrouwen. Haar ironische instelling kwam naar voren in haar J’ADIOR-vondst, een knipoog naar Galliano’s J’adore Dior. Millennials liepen ermee weg en het is het symbool van haar aanstelling geworden. Ze legt tarotkaarten en houdt van symbolen. Om haar hals draagt ze een gouden Superman-S.

Waarom koos je mode om je uit te drukken?
“Ik was een jaar of twaalf toen ik besloot dit pad in te slaan. Mijn moeder wilde me kleden als een pop, met vlechten en strikjes. Daar voelde ik me niet prettig bij, dus ging ik naar de markt en kocht ik jeans en een legerjasje. Vreselijk, vond mijn moeder. Maar het was mijn lijf en je moet jezelf kunnen herkennen in de spiegel. Hetzelfde geldt voor mijn haar. Iedereen denkt dat ik brunette ben, maar ik ben van mezelf blond. Ik heb mijn haar jaren geverfd, omdat ik mezelf toen als brunette zag.”

Ik heb gehoord dat je graag met vrouwen werkt. Is dat om een vrouwelijke visie zichtbaarder te maken?
“Om als merk internationaal te kunnen opereren moet je alle vrouwen aanspreken en diversiteit omarmen. Ik ben Italiaans, Chimamanda Ngozi Adichie is Nigeriaans, Nan Goldin is Amerikaans. Ervaringen en waar we opgroeiden beïnvloeden de manier waarop we naar dingen kijken. Ik moet weten hoe vrouwelijke schrijvers en kunstenaars andere vrouwen zien. Ik zie een Factory (à la Andy Warhol die artistieke types liet samenkomen) voor vrouwen wel zitten.”

Wat zou je willen veranderen in de algemene perceptie van vrouwelijkheid?
“Vrouwen moeten zichzelf definiëren. Ik geloof echt in de jongere generatie, die niet door anderen laat bepalen wie ze is. Mijn dochter en haar vriendinnen zijn op hun twintigste cooler dan ik ooit ben geweest. Ik was een idioot, een kind. Zij hebben een mening over alles; wij waren veel minder geïnformeerd.”

Wat verbaast je het meest aan millennial?
“Hoe ze Instagram gebruiken. Als ik mijn dochter zeg dat het gevaarlijk is, zegt ze dat zij bepaalt wat ze laat zien. Ze weten wat ze doen, ze kennen het medium en de taal. Het is veel gevaarlijker voor mensen van mijn generatie. Sommigen zouden best wat discreter mogen zijn, wij kennen de codes niet.”

Lees het hele interview in het Green Issue van Marie Claire, vind ‘m hier of in de winkel.

Lees ook:  Maak kennis met de man die Hollywood kleedt

Tekst: Emmanuelle Ducournau | Fotografie: Sylvie Lancrenon

Laatste nieuws

Zie ook