Hoewel we het liever erg vredig houden, het bestaat wel. Die ene collega die je maar moeilijk kunt vatten. Marie Claire loodst je langs de vijf meest irritante types op je werk.
1/ De kwieke kaper
Je kent haar wel: piekfijn verzorgd, hoge hakken, rode lippen en een smile waar Oprah jaloers op is. Dit type weet dat jij door haar gevlei nog harder gaat rennen en dat is precies wat ze wil. Jij het zweet, zij de victorie.
Hoe manage je deze collega?
Ga naar je baas toe en zeg: "Ik ben heel blij dat je het rapport goed vond, daar heb ik veel werk aan gehad. Spreek dan de bijzin-killer uit: "Ook leuk dat je Charlotte credits gaf voor het bedenken van de titel." Een subtiele manier om interesse te wekken voor Charlotte's defecten.
2/ De twitterata
Omdat ze erg druk is met Twitter, heeft ze niet zo heel veel tijd over voor werk. Ze klaagt structureel dat ze het zo druk heeft. En dat is ook zo, want ze houdt per dag maar vier uur werktijd over. Maar dat weet de baas niet. Die hoort alleen dat ze té veel op haar bord heeft, en geeft jou er wat extra taken bij.
Hoe manage je deze collega? Vraag diegene of ze je wil helpen met een project. Maar daar heeft ze geen tijd voor. Vervolgens blijf je op de werkvloer herhalen dat je hulp zoekt: "Ik heb Babs al gevraagd, maar die heeft het blijkbaar heel druk". Als het blijkbaar-gerucht maar vaak genoeg langskomt, gaan mensen zich afvragen: waarmee heeft ze het eigenlijk zo druk?
3/ De Luukje-kan-zich-al-omrollen-collega
Dit is de collega die overal en op elk moment met haar kinderen bezig is. Ze komt rond 10 uur en vertrekt om half 5 (want er is meer in het leven dan werk, namelijk Luukje!).
Hoe manage je deze collega?
De Luukje-moeder denkt oprecht dat iedereen begrijpt dat ze later komt en eerder weggaat. Ze heeft kinderen! Wat ze niet in de gaten heeft is de boodschap die ze met haar gedrag overbrengt, namelijk: Mijn gezin is belangrijker dan jullie allemaal. Je kunt haar helpen door te benoemen wat het effect van haar gedrag is op jou.
4/ De ZZM'er (Ziek, Zwak, Misselijke collega)
Het type dat steevast van alles onder de leden heeft. Ze zwaait met medische termen als acute virale nasofaryngitis en PDS en is vaak onverwacht afwezig. Jij bent degene die het werk overneemt wanneer ze naar de eerste hulp moet. Dit maakt de werklast voor anderen extra hoog. Maar niemand durft er iets van te zeggen, want ze is aardig en haar werk is van goede kwaliteit.
Hoe manage je deze collega?
Reageer begripvol, maar ga nooit mee in haar drama. Omdat je haar beloont met aandacht blijft haar gedrag in stand. Ga een gesprek aan volgens de sandwichregel: "Ik vind je een geweldige collega en het is balen dat je wéér ziek bent, maar ik merk dat het mijn werk en planning beïnvloedt". Daarom zal ik niet meer iedere keer reageren op je verhaal en kan ik ook niet meer alles overnemen.
5/ De paniekfreak
Ze kan het als de beste: denken in rampen, in plaats van in oplossingen. En briljante ideeën worden steevast neergesabeld. Bij een last minute opdracht gaat ze bovendien volledig in de achteruit: dat halen we nooit, waarom komt dit zo laat, ik kan het niet doen.
Hoe manage je deze collega
Ga niet mee in haar angst. Vraag haar: "Wat maakt dat je zo bang bent? Wat is nou het ergste wat je kan overkomen?" Dan neem je haar serieus. Leg het bij haar neer: hoe kunnen we dit oplossen? Blijf wijzen op haar eigen verantwoordelijkheid.
Lees ook: Eerste hulp bij kledingblunders op het werk
Tekst: Renske Hoff en Jonna ter Veer | Beeld: Getty