Lijkt het regelmatig alsof er te weinig uren in de dag zitten en krijg jij je werk nooit op tijd af? Het is zo vervelend als het keer op keer weer een race tegen de klok is. Als je voortaan deze twee dingen probeert te onthouden, zul je je op den duur zelfs uren overhouden!
1/ Wees efficiënt in alles wat je doet
Vraag jezelf altijd af wat de beste manier is om iets aan te pakken. Focus op alle dingen die je moet doen om je doel te bereiken en laat je niet afleiden; het lijkt alsof je tijd wint door te multitasken, maar in werkelijkheid leidt dat alleen maar af en zorgt het ervoor dat jij minder gefocust bent op hetgeen je gedaan moet krijgen. Houd de stappen, waar mogelijk, simpel en schrijf ze op zodat je ze niet vergeet. Het liefst in de juiste volgorde.
2/ Deel je tijd slim in
En laat de tikkende klok vooral niet de overhand nemen in jouw plangedrag. Schrijf je dagelijkse en wekelijkse taken op. Hoe ziet jouw schema eruit? En belangrijker: hoe wíl jij dat het eruit ziet? Blijf realistisch en kijk kritisch naar je planning om te bepalen of er nog iets bij kan of niet. Heb je het idee dat je te weinig tijd hebt? Kijk dan wat je kunt doen voor of na je werk. Dus wil je sporten, dan is het eigenlijk geen excuus dat je ’s avonds geen tijd hebt; je kunt ook vroeger opstaan als je echt naar de sportschool wilt. Écht geen tijd? Kijk dan welke kleine veranderingen je in je schema kunt maken. Dat heet efficiënt met je tijd omgaan!
Dit willen bedrijven echt weten als je komt solliciteren >
Bron: Lifehack | Beeld: iStock