doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

6 tips om het gevoel van 'vastzitten' te doorbreken

We ervaren het allemaal weleens. Maar hoe overwin je dit gevoel?
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
vastzitten

Last van weinig energie, een gebrek aan motivatie en is uit bed komen elke ochtend weer een strijd? You're not the only one! We ervaren allemaal weleens het gevoel dat we 'vast zitten'. Hoe je dit gevoel overwint en dus stapje voor stapje verder gaat? We hebben een paar tips voor je verzameld.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Normaal

Een van de belangrijkste dingen om te onthouden is dat dit gevoel volkomen normaal is. De meeste mensen krijgen er ooit een keer mee te maken. Erken het gevoel, maar laat het niet heel je leven beïnvloeden. Hoe je dit onder controle kunt krijgen? Hieronder zes tips die je daarmee kunnen helpen.

1. Omarm het gevoel

Makkelijker gezegd, dan gedaan. We know! Maar probeer te erkennen dat 'vastzitten' een natuurlijk gevoel is. Besef dat het leven niet altijd even makkelijk is en dat er dagen, weken of zelfs maanden zullen zijn dat je niet genoeg energie hebt om altijd maar in een flow te zitten.

2. Zie je obstakels onder ogen

Strijd is een obstakel dat nooit helemaal weg zal gaan, maakt niet uit in welke fase je je bevindt. Maar op een gegeven moment moet je je tegenslagen onder ogen komen. Hierbij is het vooral belangrijk hoe je omgaat met die strijd. Denk aan het managen van je emoties en het accepteren van de uitkomst hiervan.

"We komen vaak vast te zitten in een situatie, waar we continu dezelfde aanpak hanteren. Zoek in plaats daarvan een alternatieve weg om vooruit te komen", geeft psycholoog Susan David aan.

3. Verdeel je tijd

Je blijft gemakkelijk in die sleur zitten als je elke dag dezelfde (saaie) routine aanhoudt. Als je het gevoel hebt dat je vastzit en dit graag wil doorbreken, is het belangrijk om te evalueren hoe je je tijd gebruikt. Door je tijd anders op te delen en dus strakker in te plannen, creëer je een vast(er) schema. Dit kan je helpen om productiever te werk te gaan.

4. Wees lief voor jezelf

Streng voor jezelf zijn, gaat je niet verder helpen. Behandel jezelf liever hoe je ook met andere mensen omgaat, met liefde en respect. Self love is belangrijk, zodat je een positievere mindset creëert en met een realistischere blik naar de situatie kunt kijken.

5. Probeer jezelf af te leiden

Denk aan schilderen, muziek maken of iets anders waarmee je jezelf kunt afleiden. Door een uitlaatklep te hebben, stel je jezelf instaat om even aan de dagelijkse bezigheden te ontsnappen. Als je continu het gevoel hebt dat je 'vastzit', probeer dan even afstand te nemen van dat gebied. Richt je aandacht even op iets anders waar je plezier uithaalt en dus energie van krijgt.

6. Geduld is een schone zaak

Geen enkele verandering komt snel, dit kost tijd en energie. Geef niet op als je al een tijdje probeert om het gevoel van 'being stuck' probeert te overwinnen, en dit tot op heden nog niet gelukt is. Blijf eraan werken en probeer een positieve houding aan te nemen.

De sleutel tot succes ligt niet alleen in het doen, maar ook door te blijven reflecteren. Het bijhouden in een notitieboekje kan nuttig zijn, omdat je dan terug kunt kijken waar je een week, maand of een jaar geleden was. You've got this!

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');