doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Terug naar kantoor? Met deze stappen krijg je het werkritme terug 

Zo maak je die transitie makkelijker voor jezelf.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-61707d4ec762c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61707d4ec762c img{#fig-61707d4ec762c img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61707d4ec762c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61707d4ec762c img{#fig-61707d4ec762c img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61707d4ec762c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61707d4ec762c img{#fig-61707d4ec762c img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61707d4ec762c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61707d4ec762c img{#fig-61707d4ec762c img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}terug naar kantoor

Afgelopen zaterdag kwam er onder voorwaarden een einde aan de 1,5-metersamenleving. Veel bedrijven zagen dit als het moment om de kantoordeuren weer te openen voor zijn thuiswerkende werknemers. Werk jij sinds kort ook weer at the office? Met dit stappenplan zit jij zo weer in het nieuwe werkritme.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Stap 1: plan je reis naar kantoor

Tien minuten voordat je werk begon opstaan zit er niet meer in, want je hebt weer reistijd. Of dat nu een kwartiertje fietsen of een half uurtje rijden is, je moet het toch weer doen. En natuurlijk heb je ook nog de terugreis. Bedenk je goed hoeveel tijd je nodig hebt om je ’s ochtends klaar te maken en hoeveel tijd je nodig hebt om naar kantoor te reizen. Neem die reistijd ook into your calculation als je plannen na werk maakt. Misschien duurt het nu iets langer om bij dat ene restaurantje te komen, maar misschien ben je er vanaf kantoor ook wel sneller.

Stap 2: maak een work at the office-schema

Veel bedrijven verlangen niet van hun werknemers dat ze er meteen weer fulltime zijn. Misschien wil je baas enkel dat je twee á drie dagen op kantoor verschijnt. Bedenk je van tevoren op welke dagen jij thuis wilt werken. Als je op dinsdag bijvoorbeeld graag gaat sporten na het werk, kan het handiger zijn om op die dag thuis te werken. Also, als jij in het weekend een pakketje bestelde dat donderdag wordt bezorgd, kun je natuurlijk ook het beste thuis werken.

Stap 3: de juiste kleding

Niet zozeer vanuit ijdel oogpunt moet je de juiste kleding kiezen, maar óók omdat het je helpt met de juiste mindset. Wat we dragen speelt namelijk een grote rol in hoe productief we ons voelen. Niet té relaxte kleren, zoals je work from home sweatpants. Wel moet het een outfit zijn waar jij je relaxed in voelt. Uit Brits onderzoek blijkt dat we het productiefst zijn als we zelf mogen bepalen wat we dragen, maar daar moet dan wel een beetje effort in gestoken zijn.

Stap 4: denk aan je fysieke en mentale gezondheid

Terugkeren naar kantoor kan best wat spanning met zich meebrengen op verscheidene gebieden. Als je kinderen hebt moeten die weer opgevangen worden (en dat betekent vaak een langere reistijd). Je werkdag zal er misschien niet anders uitzien, maar je ritme rondom je werkdag wel. Daarnaast kan het zijn dat je het ook spannend vindt om weer met collega's te werken. Psycholoog Holly Schiff raadt dan ook aan om niet je basic selfcare te verwaarlozen. “Zorg ervoor dat je genoeg slaap krijgt, zeker als je ’s ochtends vroeg moet opstaan omdat je een lang naar het werk moet reizen”, vertelt ze aan carrièreplatform Aarp. "Beweeg genoeg en eet goed, en zorg ervoor dat je tijd vindt voor activiteiten die voor ontspanning zorgen, zoals meditatie of in een dagboek schrijven.

Stap 5: Creëer een betere werkdag

Je werkdag zal niet per se veel veranderen ten opzichte van een thuiswerkdag. Meetings om twee uur zullen nog steeds om twee uur plaatsvinden. Only difference: het zal een fysieke meeting zijn. En waarschijnlijk klets je tussen de bedrijven door meer met collega’s – moet kunnen natuurlijk. Maar dat je werkdag niet heel veel verandert, betekent niet dat je het zo moet houden. Volgens carrière-expert Annie McKee is deze terugkeer naar kantoor hét moment om je werkdag op de schop te gooien. Een betere gelegenheid zal er daarvoor niet zijn, vindt ze.

Ze raadt aan om de eerste periode op kantoor te gebruiken om prioriteit te geven aan taken en activiteiten die op afstand lastig uit te voeren waren. Maak ook een prioriteit van de sociale aspecten op kantoor. Luncht iedereen bijvoorbeeld op een ander moment? Vraag dan of jullie een keer per week tegelijkertijd kunnen lunchen, zodat je ook het sociale ritme van office life kunt oppakken. Zeker als je met collega’s werkt die je nooit eerder persoonlijk zag, omdat zij middenin de pandemie werden aangenomen. Als je dit doet, zal die ene persoon makkelijker bij je aankloppen als hij of zij hulp nodig heeft. Uiteraard geldt dat ook vice versa.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');