doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Wat je kunt doen om je mentale gezondheid op kantoor te verbeteren 

Het zit 'm soms in de kleine dingen.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-61ab242dbd5ce img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab242dbd5ce img{#fig-61ab242dbd5ce img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61ab242dbd5ce img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab242dbd5ce img{#fig-61ab242dbd5ce img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61ab242dbd5ce img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab242dbd5ce img{#fig-61ab242dbd5ce img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61ab242dbd5ce img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab242dbd5ce img{#fig-61ab242dbd5ce img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}mentale gezondheid kantoor

Een groeiende to-do list is velen niet onbekend. Op de werkvloer komt het nu eenmaal voor dat je hectische en drukke dagen hebt. Hoewel één zo'n dag nog wel te managen is, kunnen meerdere van die dagen behoorlijk stressvol zijn. En die stress kan z'n tol eisen van je mentale gezondheid. Voorkom dat dit gebeurt door dat stressgevoel iets te verlichten met de volgende manieren.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

De vijf minuten-pauze

Met een paar simpele acties kun je je mentale gezondheid op het werk al verbeteren, zo vertelt Carson Tate, auteur van Own It aan Pure Wow. Een zo'n actie is een pauze van vijf minuten inlassen. Het lijkt niet veel, en daarom wordt de kracht ervan nog weleens onderschat, maar het kan zo'n verschil maken. Neem de tijd om even met een collega te kletsen of luister bewust naar een ontspannen nummer. "Het kan je stemming een onmiddellijke boost geven en na verloop van tijd kan het relaties versterken", vertelt Tate.

Ga even wandelen bij acute stress

De dingen die voor acute stress zorgen, zijn de dingen die onverwachts opduiken. Een boze e-mail van je baas bijvoorbeeld of iets hélemaal vergeten zijn en dit veel te laat herinneren. Bij deze stress kun je het opeens erg warm krijgen en de stress in je spieren voelen. Ga op dit soort momenten niet als een kip zonder kop aan de slag om de schade te herstellen, maar neem eerst een moment om je stressniveau iets lager te krijgen. Dat kun je doen door te bewegen.

"Beweging is een van de krachtigste manieren om negatieve emoties te resetten", legt Tate uit. Het verzacht je fight or flight-reactie en kan je ook helderheid bieden. Overigens hoef je niet meteen een aantal kilometer op de wandelschoenen af te leggen. Een wandelingetje van vijf minuten of een serie jumping jacks is al voldoende.

Kijk naar het grotere geheel

Relativeren is een krachtige tool om stress tegen te gaan. Door jezelf de juiste vragen te stellen, kun jij jouw mentale gezondheid volgens Tate een oppepper geven. "De waarde en het belang van je werk worden bepaald door jou, wat betekent dat je betekenis kunt vinden in elke baan, omdat jij het definieert," zo legt ze uit. Stel jezelf daarom de volgende vragen: 'Welk voordeel ervaart jouw doelgroep als ze jouw producten of diensten gebruikt?', 'Hoe heeft jouw werk een positieve invloed op mensen?', 'Welke impact zou het hebben op jouw team, op het bedrijf en op jouw klanten als jij jouw werk niet meer zou doen?'.

Neem de tijd om na te denken over deze vragen. Heb je de antwoorden voor jezelf helder? Schrijf ze dan op en zorg dat de antwoorden hierop binnen handbereik liggen. "Als je dan een slechte dag hebt – wat we allemaal wel eens hebben – heb je een visuele herinnering aan waarom jij en je werk belangrijk voor je zijn."

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');