Mail on Sunday erkent nu toch inbreuk op privacy en publiceert excuses aan Meghan Markle 

Na een juridische strijd van bijna drie jaar won Meghan Markle de rechtszaak tegen de tabloid omtrent inbreuk op haar privacy.

Lees ook

Het ging wat schaapachtig, maar daar is het: de long overdue excuses van de Britse Tabloid Mail on Sunday aan Meghan Markle. Nadat de Duchess bijna drie jaar geleden een zaak tegen de krant aanspande, kon de krant niet anders dan verplichte excuses maken nadat Meghan de zaak rond inbreuk op haar privacy won.

Zuinig in z’n verontschuldiging

Hoewel de woorden 'het spijt ons' nergens terug te lezen zijn in de excuses, heeft de krant – al dan niet schoorvoetend – toegegeven aan de uitspraak van de rechtbank. “De hertogin van Sussex wint haar rechtszaak wegens inbreuk op het auteursrecht tegen aanverwante kranten voor artikelen die in The Mail on Sunday zijn gepubliceerd en op Mail Online zijn geplaatst”, zo is te lezen op de voorpagina van de zondageditie van de krant en op de website DailyMail.

Op pagina drie van de zondageditie is een samenvatting van het vonnis te lezen: “Na een hoorzitting op 19-20 januari 2021 en een verdere hoorzitting op 5 mei 2021 heeft het Hof uitspraak gedaan over de claim van de hertogin van Sussex wegens inbreuk op het auteursrecht”, staat in de verklaring. “De rechtbank heeft geoordeeld dat Associated Newspapers inbreuk heeft gemaakt op het auteursrecht (van Meghan, red.) door passages van haar handgeschreven brief aan haar vader te publiceren in The Mail on Sunday en in Mail Online.” De krant publiceerde het bericht op zondag 26 december, de dag waarop de krant het slechts wordt verkocht.

Daarnaast wordt vermeld dat er 'een overeenstemming bereikt is over financiële remedies'. Het zou gaan om een schadevergoeding van 1,5 miljoen pond. Wanneer de betaling plaatsvindt, is nog niet bekend. Wel liet Meghan eerder weten dat ze het geld wil doneren aan een liefdadigheidsinstelling tegen pesten.

De zaak

Meghan spande de zaak tegen de krant aan nadat The Mail On Sunday delen van een persoonlijke brief publiceerde. Het ging om een handgeschreven brief aan haar vader Thomas Markle, die hij zelf met de krant deelde. De krant hield vervolgens bij hoog en laag vol dat het niet fout zat door delen van de brief te publiceren. De hertogin van Sussex was van het tegendeel overtuigd: passages van zo'n persoonlijke brief hadden nooit openbaar gemaakt mogen worden zonder haar toestemming.

Eerder deze maand liet Meghan zich in een statement al uit over de gewonnen zaak. “Dit is niet alleen een overwinning voor mij, maar voor iedereen die ooit bang is geweest om op te komen voor wat juist is.” De hertogin spreekt uit dat ze hoopt dat iedereen dapper genoeg zal zijn om de tabloid-industrie opnieuw vorm te geven, zodat die kranten geen winst meer kunnen maken door leugens te verspreiden die mensen pijn doen.

Bron: Harpers Bazaar, The Guardian, Twitter | Beeld: BrunoPress

Laatste nieuws

Zie ook