Val je moeilijk in slaap nu het langer licht is? Dit trucje kan helpen

Ochtendzon speelt hierin een belangrijke rol.

Lees ook

It’s summer time! We zijn ontzettend blij dat het in de zomermaanden langer licht is. Dat we moeilijker in slaap vallen, is echter niet zo fijn. Gelukkig is er een manier om hiermee om te gaan – en dat heeft alles te maken met de ochtendzon.

Slaaptekort

De langste dag van het jaar is alweer geweest, maar het is nog maandenlang langer licht. Hoewel we volop genieten van lange zomeravonden, doet het niet veel goeds voor onze slaap. Door de hoeveelheid daglicht die we ervaren, veranderen de verwachtingen en processen van ons lichaam. Veel mensen kampen daardoor met een slaaptekort. Maar er is ook goed nieuws, want er is een eenvoudige manier om je lichaam een handje te helpen. Iets dat je in je dagelijkse routine zou moeten opnemen. Dr. Andrew Huberman, hoogleraar neurobiologie en oogheelkunde aan de Stanford University School of Medicine, stelt dat wat je doet zodra je wakker wordt je energieniveau, slaapcyclus en algehele gezondheid kan bepalen.

Naar buiten

“Wat we doen in de waaktoestand bepaalt wanneer we in slaap vallen, hoe snel we in slaap vallen, of we al dan niet in slaap blijven en hoe we ons voelen als we de volgende dag wakker worden”, zegt Huberman in zijn podcast Huberman Lab. Volgens hem kun je je lichaam voorbereiden op een goede dag door binnen het eerste uur van je ochtend naar buiten te gaan. De effecten van de zon, de aanmaak van cortisol en melatonine, spelen daarin een belangrijke rol. “Het maakt je alert en je hebt gedurende dag meer energie”, vertelt hij over de effecten. “Maar het is ook goed voor je slaapritme, omdat er cortisol (het hormoon dat je slaperig maakt) wordt aangemaakt.”

De niveaus van deze hormonen worden bepaald door neuronen in onze ogen. Die worden geactiveerd door “een bepaalde kwaliteit van licht en hoeveelheid licht”, zegt Huberman. Wanneer de zon laag aan de hemel staat, is er een bijzonder contrast tussen geel en blauw en dat activeert de aanmaak van cortisol. Wanneer de zon verder opkomt, is de cortisolboost ook kleiner. “Mensen die zichzelf een nachtbraker noemen en volhouden dat ze dat zijn, hebben misschien de genen die ervoor zorgen dat je laat op wilt blijven en laat wakker wilt worden. Maar de kans is groot dat veel mensen die dénken dat ze nachtbrakers zijn, gewoon niet genoeg zonlicht vroeg op de dag krijgen.”

Ochtend cortisol

Waarom is ochtend cortisol nou zo belangrijk? Dr. Huberman legt uit dat een te late cortisolboost een gevolg en/of oorzaak is van veel angststoornissen en depressies. Onderzoekers zijn echter nog niet helemaal zeker van oorzaak en gevolg. Maar het lijkt erop dat degenen die later op de dag cortisolpieken hebben, vaker een ​​slechtere geestelijke gezondheid te hebben.

“Vroeg op de ochtend naar buiten gaan heeft positieve voordelen, variërend van het verlagen van de bloeddruk tot het verbeteren van de mentale gezondheid”, aldus Huberman. “Het is zelfs zo dat zonlicht 1.000 tot 10.000 keer effectiever is dan opstaan ​​in het donker en ‘gewoon’ gaan sporten.” Dat wil echter niet zeggen dat ’s ochtends trainen in een sportschool je niet helpt om je goed te voelen – lichaamsbeweging is sowieso nuttig – maar (zon)licht blijft een belangrijkste factor. Je kunt het ook altijd nog combineren. Loop ’s ochtends bijvoorbeeld eens naar de sportschool, in plaats van dat je de fiets pakt. Zo pik je toch weer een paar kostbare zonnestralen mee.

Hoe lang?

In de ochtend naar buiten, dus! Maar hoe lang moet je buiten zijn om het gewenste effect te bereiken? Dat heeft alles te maken met stand van de zon. Als het een heldere dag is, zonder een wolkje aan de lucht, kan een minuut in de zon al genoeg zijn. Wanneer de zon niet zo fel is, en er veel bewolking is, moet je veel langer naar buiten. “In dat geval krijg je waarschijnlijk niet genoeg zonlicht om dergelijke ritmes in te stellen, dus het zal langer duren”, legt Huberman uit. “Ergens tussen de twee en tien minuten blootstelling aan zonlicht zal voor de meeste mensen goed werken.” Je hoeft dus helemaal niet veel eerder op te staan om de voordelen eruit te halen. Het proberen waard, als je het ons vraagt!

Bron: Stylist | Beeld: iStock 

Laatste nieuws

Zie ook