Waarom het opschonen van je sociale media een goed idee is

Experts leggen uit waarom het ruimte in je hoofd creëert.

Voor velen van ons is het scrollen door onze feed het eerste wat we doen als we 's ochtends wakker worden en het laatste wat we doen voordat we gaan slapen. Als je de laatste tijd merkt dat je een tikkeltje verstrooid raakt door alle inhoud en je afvraagt ​​of je er nog wel van geniet, dan ben je niet de enige.

Social media cleanse

Je kent het wel: je tijdlijn wordt overspoeld met foto's van bruiloften van mensen die je eigenlijk niet zo goed kent, en baby's die je waarschijnlijk nooit zult ontmoeten. Je bent vast ook wel eens bij jezelf nagegaan of dat echt nodig is. Maar ermee stoppen, is vaak een brug te ver. Toch komt het helemaal van sociale media afstappen vaker voor dan ooit. Uit een recent onderzoek in het Verenigd Koninkrijk blijkt dat meer dan de helft van ons minstens één app heeft verwijderd – waarvan 40 procent zegt nooit meer van plan te zijn om in te loggen. Maar er is een nieuwe trend in opkomst onder degenen die wel aanwezig willen blijven op de apps, maar het een beetje meer in de hand willen houden: het opschonen van je sociale media.

"Met talloze accounts en inhoud op onze schermen kan dit enorme volume moeilijk te beheren worden, waardoor we ons overweldigd voelen en aangemoedigd worden om onszelf met anderen te vergelijken", zegt Natasha Tiwari, een erkend psycholoog. “Door accounts die niet aansluiten bij je interesses of waarden te ontvolgen, kun je je sociale media gebruik gezonder maken. Zie het als het opruimen van je kast, maar dan digitaal.”

Te veel, te vaak

Als je er eens goed bij stilstaat, moedigen sociale media ons aan om een soort van op een onnatuurlijke manier vrienden te verzamelen. Grote kans dat wanneer je door je Instagram scrolt, je iemand tegenkomt die je drie jaar geleden (een keer, voor een avond) hebt ontmoet. Of juist een hele rits mensen van school die je al meer dan tien jaar niet hebt gezien.

"In de echte wereld houden we niet elke passerende kennis voor het leven vast", zegt Charlotte Sheridan, een specialist in digitale marketing. “We gaan verder, groeien uit elkaar en onze interesses veranderen. Het contact dooft vanzelf uit. Met de komst van sociale media, houden we vast aan mensen met wie we helemaal geen band hebben.”

Kritische blik op je tijdlijn

Een opschoning van je sociale media moedigt je niet alleen aan om mensen met wie je geen contact wilt, niet meer te volgen - het zet je aan om na te denken over wie je wél wil volgen. "Het ontvolgen van mensen met wie je niet zoveel hebt draagt ​​bij aan een positievere mindset, waardoor er ruimte ontstaat voor content die je mentale welzijn opbeurt, inspireert en ondersteunt", zegt Tiwari. "Hiermee kun je je social media-feed samenstellen om je authentieke zelf en interesses, doelen en passies weer helder te krijgen."

Bron: Harper's Bazaar UK | Beeld: NL Beeld/ Brunopress