Je hebt je vast wel eens door iemand genegeerd gevoeld. En dat is niet zo raar, want horen en écht luisteren zijn twee verschillende dingen. Maar wat blijkt? Er zijn zelfs zeven verschillende manieren van luisteren. Listen up, want dit wil je echt even horen.
Actief luisteren
Actief luisteren is misschien wel de meest bekende vorm van luisteren, en ook degene die we allemaal nastreven. "Actief luisteren is wanneer we volledig bezig zijn met luisteren naar wat iemand zegt", legt coach en hypnotherapeut Sally Potter uit aan Stylist. "We luisteren én kijken goed, bijvoorbeeld door lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen te observeren."
Actief luisteren wordt soms ook wel zintuiglijk luisteren genoemd omdat we al onze zintuigen moeten gebruiken. Het omvat verbale en non-verbale signalen, zoals met je hoofd knikken. "Actief luisteren brengt je verder dan woorden", zegt ook coach Marilyn Devonish. “Je luistert om een compleet beeld te krijgen van wat er wordt gezegd en gebruikt al je zintuigen om een goede beleving te creëren.''
Reflectief luisteren
"Reflectief luisteren kan actief luisteren naar een hoger niveau tillen", zegt Devonish, "omdat je moet luisteren en betrokken moet zijn om na te denken over en te verwoorden wat je hebt gehoord." Dit is met name handig wanneer mensen advies of geruststelling zoeken, en kan ons helpen om goed te begrijpen wat iemand ons probeert over te brengen – een waardevolle vaardigheid dus.
Informatief of kritisch luisteren
Deze vorm pas je vaak toe in een werkomgeving, bijvoorbeeld tijdens een vergadering of tijdens een interview. "Kritisch luisteren is waar je niet luistert om te bekritiseren − wat de naam suggereert − maar om juist te evalueren, te analyseren en in twijfel te trekken wat er is gezegd", legt Devonish uit." Het biedt je de kans om meer informatie uit degene die praat te halen.
Bevooroordeeld luisteren
Irriteer jij je ook wel eens standaard aan bepaalde mensen wanneer ze praten, wat ze ook zeggen? Je mag het gooien op je bevooroordeelde luistervaardigheden. "Bevooroordeeld luisteren is waar we horen wat we willen horen, gebaseerd op onze oordelen, waarden, filters of kennissfeer", zegt Devonish. “Je zult waarschijnlijk ook alle informatie afwijzen die in strijd is met wat je op dat moment gelooft. Als er bijvoorbeeld iemand is aan wie je een hekel hebt, kun je opmerkingen die hen in een goed daglicht stellen onbewust negeren of verdraaien.''
Gesloten of defensief luisteren
Deze vorm van luisteren komt sterk overeen met bevooroordeeld luisteren. "Met gesloten luisteren wacht je eigenlijk gewoon af om je volgende punt over te brengen, ongeacht wat de andere partij tegen je heeft gezegd", legt Devonish uit. “Dit komt vaak voor bij bemiddeling of conflictoplossing. 'Ja, maar...' Neurologisch gezien heeft de ‘maar’ de neiging om alles wat er in de eerste plaats is gezegd, teniet te doen.”
Afgeleid luisteren
Heb je je ooit afgevraagd of je partner wel naar je luistert? Wie niet. “Afgeleid luisteren komt erg vaak voor. Misschien zijn we bezig met een andere activiteit of gewoon niet zo geïnteresseerd” zegt Devoon. "In dat geval horen we niet alles wat er wordt gezegd en missen we de betekenis of zelfs belangrijke informatie. Voor degene die praat kan dit ervoor zorgen dat hij of zij zich ondergewaardeerd, verkeerd begrepen of ronduit genegeerd voelt.”
Empathisch luisteren
Eigenlijk het tegenovergestelde van gesloten en afgeleid luisteren. Empathisch luisteren wordt vaak gebruikt wanneer we met vrienden of geliefden praten. "We luisteren vaak empathisch naar vrienden als ze ons hun zorgen vertellen", zegt Potter. “Op deze manier hebben we toegang tot de gevoelens en emoties die worden uitgedrukt en reageren we op een manier die hen laat weten dat we het probleem begrijpen. Dit type luisteren wordt ook gebruikt in therapie, waarbij het helpt een gevoel van veiligheid te creëren.''
Bron: Stylist | Beeld: Unsplash (Aleksandar Andreev)