Oeps: 1 op de 5 Nederlanders doet meer onnodige aankopen door achteraf betalen

Sinds we achteraf kunnen betalen, gebeurt het nog vaker dat we onnodige aankopen doen.

Hoewel het zeker niet iets is om over naar huis te schrijven, hebben we allemaal wel een aantal items in huis die we achteraf gezien helemaal niet nodig hadden. It happens. Maar sinds we achteraf kunnen betalen, gebeurt het echter nog vaker dat we onnodige aankopen doen.

Achteraf betalen

Afterpay, Klarna, Splitit, Affirm, Future Pay, PerPay... Zogenoemde 'koop nu, betaal later'-services zijn niet eens meer op een hand te tellen. Handig als je echt even niet anders kunt dan de betaling voor je aankoop uit te stellen. Minder handig als je een gat in je hand hebt en bovendien denkt dat je dat ene shirt of die ene vaas nodig hebt, of zelfs een nog duurder item. 1 op de 5 Nederlanders doet door achteraf betalen meer onnodige aankopen, zo blijkt uit onderzoek van Lightspeed.

Achteraf betalen wordt met name aangeboden door online winkels en platforms – al is het ook in steeds meer fysieke winkels mogelijk om achteraf te betalen. Zo kun je bijvoorbeeld bij H&M als member ook in de winkel betalen met Klarna.

Juist omdat je online zo makkelijk je betaling kunt uitstellen, is het vooral onder andere jongeren en mensen die online shoppen populair en het aantal mensen dat gebruik maakt van de service stijgt. Ook was er tijdens corona een stijging te zien in het gebruik van 'koop nu, betaal later'-services. “Mensen hadden weinig te doen en zaten veel binnen waardoor veel mensen gingen online shoppen als vermaak”, zo weet Emiel van de platforms Afterpayinformatie en Achterafbetaleninformatie.

Waarom resulteert het in meer (onnodige) aankopen?

We zeiden het net al: mensen zijn meer geneigd om onnodige aankopen te doen wanneer ze achteraf kunnen betalen. Maar waarom gebeurt dit?

Hoewel een aankoop niet opeens gratis is wanneer je de betaling kunt uitstellen, hebben mensen wel het gevoel dat ze 'echt' geld uitgeven verminderen. Er is geen directe financiële last. Voor sommige shoppers zorgt het er echter voor dat de aankoop op het moment zelf voelt als gratis - al zul je er achteraf toch echt voor moeten betalen. De drempel om iets te kopen wordt hierdoor in ieder geval een stuk lager.

Een andere reden waarom we sneller iets kopen als we gebruik kunnen maken van services als Klarna, is dat het makkelijk is. Je kunt eerst iets proberen. Vind je het toch niet mooi? Dan stuur je het terug en hoef je er niet voor te betalen (geen gedoe met je geld terugkrijgen, dus). Het ding is alleen: dit is de theorie. In praktijk gebeurt het vaak dat mensen het product vergeten terug te sturen (of erger: hier geen zin in hebben). Ze zullen er dan toch voor moeten betalen en zitten opeens opgezadeld met iets wat ze niet per se hoefden.

Voor online winkels is het fijn dat de achteraf betalen-optie bestaat. Het kan consumenten namelijk verleiden om een aankoop toch te doen. En hoewel het achteraf nog wel betaald moet worden, voelt dit voor mensen niet alsof ze een schuld aangaan.

Een laatste reden waarom mensen kiezen voor achteraf betalen, is omdat het financieel makkelijker uitkomt. Bijvoorbeeld wanneer het salaris nog niet gestort is, maar ze die ene aankoop wel nodig hebben - of nodig denken te hebben.

Bron: Glorypublisher, Afterpayinformatie, Achterafbetaleninformatie | Beeld: Polina Tankilevitch (pexels)