Mail na werktijd checken? Zo slecht is dat voor je mentale gezondheid

Voor veel mensen eindigt de werktijd niet om 17:00 uur.

Zelfs als je een vrij standaard kantoorbaan hebt, is het geen gegeven dat je om 17:00 ook daadwerkelijk klaar bent met het werk. Niet voor niets is 'geen 9-tot-5 mentaliteit hebben' een populaire leus in vacatureteksten. Maar wat gebeurt er eigenlijk met je hersenen als je in je vrije tijd nog iets ogenschijnlijks simpels doet als je werkmail checken?

Herstelproces in de weg zitten

Heb je een erg veeleisende baan? Dan kan een onrustig gevoel opspelen wanneer werkmailtjes urenlang niet worden bijgehouden, iets wat het geval is als je vrij bent. Het gevolg? Mailtjes worden ook in de vrije tijd gelezen en beantwoord. Nu is dat voor een keer niet erg, maar uit onderzoek blijkt dat het niet goed voor je is als je dat structureel doet.

Onderzoek van de Colorado State Universities wijst uit dat mensen minder goed kunnen herstellen van hun werk als ze in hun vrije tijd ook nog bezig zijn met het werk. "Het is algemeen bekend dat e-mails lezen en beantwoorden een belemmering vormt voor het herstelproces", zo verklaarden de auteurs van de studie. Ze vervolgen dat het er zelfs voor kan zorgen dat het werk te belastend wordt, omdat werknemers dan nooit het gevoel hebben dat ze vrij zijn. Elke keer dat je een werkmailtje opent, gaat je brein in een soort overdrive.

Aanmaak van het stresshormoon

Psychotherapeut Dr. Daryl Appleton die met erg succesvolle mensen werkte, bestudeerde hen en zag dat zij vaak na werktijden toch nog bezig waren met het werk. Onder hen zag de psychotherapeut de kans op depressie dan ook toenemen. Dit komt omdat hun lichaam het stresshormoon cortisol aanmaakte wanneer deze personen er niet in slaagden om hun werk naast zich neer te leggen wanneer ze off the clock waren.

Die constante stress heeft volgens Dr. Appleton drie grote effecten. "Ten eerste begint de amygdala overdreven te reageren en ziet het alles als een bedreiging", zo vertelt ze aan Real Simple. Dit deel van het brein is betrokken bij het ervaren, verwerken en aansturen van verschillende emoties. "Ten tweede raakt de prefrontale cortex een beetje in paniek, wat betekent dat onze besluitvorming emotioneler in plaats van rationeler wordt." En ten derde krimpt de hippocampus, oftewel: ons geheugencentrum. Je telefoon kwijt zijn, terwijl jij 'm gewoon in je hand hebt, zijn scenario's die dan voor kunnen komen. Uiteindelijk kan het er zelfs toe leiden dat jij je werk minder goed uitvoert, simpelweg omdat je gestrest raakt van het gevoel dat je altijd aan moet staan.

Hoe lastig het in het begin ook is, probeer dus tóch om je werkmail niet te checken als je vrij bent. Heb je ook heel handige trucjes voor. Op je telefoon kun je bijvoorbeeld instellen dat je op een bepaalde tijd een bepaalde app niet kunt gebruiken. Het is een begin!

Bron: Real Simple | Beeld: NL Beeld