Atleet Femke Bol wil sporten toegankelijker maken voor kinderen in aandachtswijken

Maar liefst 1 op de 14 kinderen in Nederland leeft in een gezin waar niet voldoende geld is om te sporten. Om dit ook voor hen toegankelijk(er) te maken, hebben de Krajicek Foundation, Procter & Gamble en haar ambassadeur topatlete Femke Bol de handen ineen geslagen. 

Het belang van sport

Als topatleet traint Femke Bol nu natuurlijk op hoog niveau, maar ook als kind sportte ze al fanatiek. Bovendien had ze er ook veel plezier in. "Ik sportte als kind drie à vier keer per week. Ik was best wel jong toen ik op atletiek ging. Het was echt mijn uitlaatklep, dan hoefde ik even niet in de boeken te zitten. Daarnaast vond ik het altijd een heel leuke plek om naartoe te gaan en had er ook vriendinnen gemaakt."

Voor de atleet is het dan ook droevig om te horen dat niet alle gezinnen geld hebben om hun kinderen te laten sporten. "Ik had niet verwacht dat het om zoveel kinderen zou gaan", deelt de atleet. "Toen ik op de basisschool zat, deed iedereen een sport. Ik zat zelf op één sport en voor mij was dat heel normaal. Als je dan hoort dat sommigen dat niet eens kunnen betalen, vind ik dat best heftig."

Sporten toegankelijker maken

Sporten zou voor ieder kind toegankelijk moeten zijn. Niet alleen omdat het fysiek goed voor je is, maar ook vanwege het sociale karakter – kinderen maken tijdens het sporten makkelijk nieuwe vrienden. De Krajicek Foundation zet zich daarom in om sport toegankelijker te maken voor jeugd in aandachtswijken. Procter & Gamble en Femke Bol, ambassadeur van de merken van Procter en Gamble, helpen hen daar graag mee.

Van 29 januari tot en met 11 februari worden 'Femke's Hardlopers' in de schijnwerpers gezet bij Kruidvat. Dit zijn geselecteerde merken en producten van Procter & Gamble. Deze merken doen vervolgens een donatie aan de Krajicek Foundation. "Ik vind het heel mooi om hier deel van uit te maken. Ik merk dat best veel kinderen tegenwoordig tegen me opkijken, en dat terwijl ik gewoon iets doe wat ik leuk vind", vertelt Femke. Van de donaties die de Krajicek Foundation ontvangt, zullen de 130 Krajicek Playgrounds (die door heel Nederland gevestigd zijn) worden voorzien van nieuw sportmateriaal.

Gerlinde van Raalte, algemeen directeur bij de Krajicek Foundation, deelt Femke's enthousiasme. "Het is ontzettend waardevol dat Procter & Gamble zich wil inzetten om kinderen in aandachtswijken deze kansen te geven. Dit betekent veel voor ons. Met de donaties kunnen wij de Playgrounds voorzien van nieuwe materiaalpakketten. Dit wordt een heel tof pakket met Olympisch sportmateriaal, zoals estafettestokjes, een horde, een handbal en een basketbal."

Meer kinderen aan het sporten krijgen

Naast het feit dat niet alle kinderen in een gezin leven waar niet voldoende geld is om te sporten, zijn er ook kinderen die niet zo warm lopen voor beweging. Uit onderzoek blijkt dat 45 procent van de kinderen tussen de 4 en 12 onvoldoende beweegt. Voor jongeren van 12 tot 16 is dit zelfs 64 procent. De Krajicek Foundation wil zich ook inzetten om hen te stimuleren om te sporten, iets wat op verschillende manieren wordt gedaan. "We merken bijvoorbeeld dat meiden een sociaal component nodig hebben om hen te laten sporten", legt Gerlinde uit. "Onze vrouwelijke scholarshippers (jongeren uit de buurt, die in ruil voor het coachschap op de Playground een studiebeurs krijgen, red.) starten bijvoorbeeld eerst huiswerkclubjes en drinken een kopje thee met de meiden, om vervolgens te gaan sporten." Ook probeert de foundation het schermgebruik van kinderen slim in te zetten om ze naar buiten te krijgen. "We hebben bijvoorbeeld samen met influencer en straatvoetballer Soufiane Touzani een straatvoetbaltoernooi opgezet en de moves van de jongeren gefilmd en die beelden op YouTube gedeeld. We gebruiken dus echt het digitale component om jongeren aan te spreken."

Femke vindt het heel goed dat de Krajicek Foundation jongeren probeert aan te sporen om te gaan sporten. "Ik denk dat sporten superveel positieve effecten heeft. Het is fijn om bezig te gaan met je lijf, het kan een uitlaatklep zijn en je gaat nieuwe mensen leren kennen." Femke wil kinderen daarom op het hart drukken dat sporten heel leuk is. "Je leert je lijf kennen en gaat lekkerder in je vel zitten. Ook is het superleuk om te zien dat je ergens beter in wordt als je eraan werkt."

De eerste Krajicek Playground werd 27 jaar geleden door Richard Krajicek aangelegd nadat hij Wimbledon won. Inmiddels telt Nederland 130 van die Playgrounds. Op de Playgrounds, die altijd midden in de (aandachts)wijk staan, kunnen kinderen kosteloos sporten, er kan onder andere gevoetbald, gebasketbald en getennist worden. Een aantal keer per week zijn er professionals aanwezig die de kinderen begeleiden.