15 procent van de Nederlanders heeft te maken met verzorgingsarmoede

Deze groep had in het afgelopen jaar soms of vaak geen geld voor dagelijkse verzorgingsproducten zoals tandpasta, deodorant of wasmiddel. 

15 procent van de Nederlanders heeft te maken met verzorgingsarmoede

Tandpasta, tandenborstels, shampoo, deodorant; bij veel mensen staat het 'gewoon' in de badkamer. Al wordt de groep voor wie dit niet vanzelfsprekend is steeds groter. Uit nieuw onderzoek blijkt dat 15 procent van de Nederlanders te maken heeft met verzorgingsarmoede.

Verzorgingsarmoede in Nederland

Verzorgingsarmoede is iets wat niet alleen in ontwikkelingslanden voorkomt. Uit onderzoek blijkt dat een op de zeven volwassen Nederlanders (15 procent) kampt met verzorgingsarmoede, wat inhoudt dat zij de afgelopen twaalf maanden soms of vaak geen geld hadden om dagelijkse verzorgingsproducten te kopen.

Dit probleem leeft het meest onder jongeren in de leeftijd van 18 tot 25 jaar (29 procent) en mensen met een laag inkomen (26 procent). Dit blijkt uit het onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van Kruidvat en Het Armoedefonds. Al overkomt dit ook mensen uit andere lagen van de samenleving: 12 procent van de middeninkomens en 7 procent van de hogere inkomens. 24 procent van de personen die te maken heeft met verzorgingsarmoede, kan zich wekelijks geen verzorgingsproducten veroorloven.

Oorzaken

Hoe kan het dat zoveel mensen in Nederland te maken hebben met verzorgingsarmoede? Deelnemers aan het onderzoek noemden inflatie, de hoge energierekening en zorg- en/of tandartskosten als oorzaken. Jongeren stelden dat hun studieschuld een van de grootste oorzaken is. Voor gezinnen geldt dat ze in financiële moeilijkheden terechtkomen omdat ze niet altijd genoeg afweten van toeslagen en kinderopvang.

Op zoek naar alternatieven

Mensen die te maken hebben met verzorgingsarmoede, hebben verzorgingsartikelen natuurlijk wel gewoon nodig. Respondenten die hiermee te maken hebben, gaven aan dat ze een product minder vaak of helemaal niet meer gebruiken. Een zonnebrand smeren? Dat werd dan bijvoorbeeld maar minder vaak gedaan om er zo lang mogelijk mee te doen, of zelfs helemaal overgeslagen. Ook gaan mensen op zoek naar alternatieven. Denk aan deodorant van familie lenen of kleding bij vrienden wassen.

Welke producten mensen in verzorgingsarmoede het vaakst niet kunnen betalen:

  • Make-up (27 procent)
  • Haarverzorgingsproducten (19 procent)
  • Zonnebrand (18 procent)
  • Haarstylingsproducten (17 procent)
  • Wasmiddel (16 procent)
  • Scheerartikelen (16 procent)
  • Deodorant (15 procent)
  • Gezichtsverzorging (15 procent)

De gevolgen

Mensen die te maken hebben met verzorgingsarmoede kunnen al snel in een sociaal isolement terechtkomen. Zo gaf 17 procent van de mensen in verzorgingsarmoede aan dat ze sociale interacties vermijden. Ze slaan een uitnodiging voor een verjaardag bijvoorbeeld af en nodigen geen mensen bij hen thuis uit. Oftewel: ze brengen minder tijd met vrienden, familie en kennissen door.

Daarnaast gaat verzorgingsarmoede ook gepaard met psychosociale klachten:

  • Een derde van de mensen in verzorgingsarmoede ervaart stress, schaamte en cijfert zich weg als gevolg hiervan.
  • 34 procent ervaart gevoelens als falen.
  • 32 procent heeft minder zelfvertrouwen.
  • 24 procent ervaart eenzaamheid.
  • 21 procent ervaart angstgevoelens.

En ook gezondheidsklachten komen bij mensen in verzorgingsarmoede voor:

  • 19 procent heeft last van huidproblemen, zoals acne, een droge huid of een door de zonverbrande huid.
  • 18 procent heeft last van een zweetgeur.
  • 16 procent heeft een verslechterde haarconditie.
  • 14 procent heeft te maken met gebitsproblemen, zoals gaatjes en tandsteen.

In actie

Kruidvat en het Armoedefonds willen graag in actie komen om verzorgingsarmoede tegen te gaan. Dit doen ze samen met negen andere partners door de 'Samen in actie weken' te introduceren. Van 11 juni tot en met 24 juni kun je verschillende actieproducten bij de Kruidvat kopen, vervolgens krijg jij zelf één gratis product én Kruidvat doneert dit product aan iemand die het echt nodig heeft. "Een tube tandpasta of een fles shampoo zou nooit een bron van stress mogen zijn", aldus Henk de Graaf van Stichting Armoedefonds. "De samenwerking met Kruidvat is een eerste stap om te zorgen dat verzorgingsproducten voor iedereen toegankelijk worden.”

Lifestyle
  • Kruidvat
  • Adobe Stock