Deze vrouwen stampten een miljoenenbusiness uit de grond

Vanaf nul een bedrijf uit de grond stampen en er vervolgens een miljoenenbusiness van maken. Deze vrouwen deden het.

Deze vrouwen stampten een miljoenenbusiness uit de grond

Vanaf nul een bedrijf uit de grond stampen en er vervolgens een miljoenenbusiness van maken. Deze vrouwen deden het. "Ik heb een hekel aan mannen die iets aan me uitleggen alsof ik een kind ben."

Yfke Sturm (36), brak als tiener door als model en heeft nu, twintig jaar later, een vermogen opgebouwd van maar liefst 6 miljoen. "Ik was 15 toen ik werd aangesproken bij de Hema. Of ik er weleens aan had gedacht om model te worden. Knalrood werd ik natuurlijk, maar ik vond het wel direct leuk."





Elite Model Look

Eigenlijk ging het meteen heel hard. Ik mocht meedoen aan de Elite Model Look in Nice en tot mijn grote verbazing won ik. Het was in een tijd waarin de wedstrijd nog veel aanzien had, met grootheden als Jean Paul Gaultier en John Galliano in de jury. Ja, dan zit je wel gebeiteld. Ik tekende contracten bij Ralph Lauren en Calvin Klein en vanaf mijn zeventiende had ik nonstop werk. Ik besloot al snel dat ik mijn moment wilde pakken en na de havo niet meteen een vervolgopleiding wilde doen. Mijn moeder vond het allemaal best eng; toen ik werd gevraagd voor een campagne voor Armani en de beroemde Helmut Newton mij wilde fotograferen, maar dit precies in de periode viel dat ik op vakantie naar Salou zou gaan met mijn beste vriendin, vond zij dat ik het moest laten schieten. ‘Het is je beste vriendin. Die kun je niet zomaar laten stikken. Dan raak je haar kwijt.’ Achteraf kan ik me natuurlijk wel voor de kop slaan. Zij dacht: die opdracht komt nog wel een keer, maar daarna boekten ze me nooit meer. Daar heb ik wel van geleerd.

Klassieke schoonheid

Het modellenbestaan lijkt misschien heel glamorous, maar uiteindelijk is het ook gewoon keihard werken. Je moet constant bezig zijn met je uiterlijk. Zorgen dat je op gewicht blijft en er precies zo uitziet als op de foto’s in je portfolio – ook als je de hele wereld over vliegt en de ene na de andere jetleg moet verwerken. Omdat ik als klein meisje in een turnselectie zat, leerde ik al jong wat doorzetten inhield en dat heeft me wel geholpen om dit leven te kunnen leiden. En door een constante professionaliteit te laten zien op de set bouw je een goede naam op, zodat opdrachtgevers weten: als je Yfke boekt, krijg je wat je verwacht. Natuurlijk komt er ook wel een beetje mazzel bij kijken. Ik ben wat ze noemen een klassieke schoonheid en dan ga je gewoon langer mee dan die edgy meiden. Die worden na twee seizoenen al ingewisseld voor een nieuw gezicht. Daar verandert je werkethos dan vrij weinig aan.

Rustiger aandoen

Sinds de komst van mijn zoon Alexander, nu twee jaar geleden, heb ik wel besloten om het rustiger aan te doen en ben ik selectiever in de opdrachten die ik aanneem. Ik wil gewoon mijn zoon zien opgroeien. Natuurlijk zou ik hem ook door de oppas van school kunnen laten halen, maar ik vind het heerlijk om met hem te keuvelen in de auto terug naar huis. Dat heb ik ook verdiend, vind ik; ik werk al sinds mijn zeventiende op hoog niveau en heb altijd zuinig geleefd en geld gespaard, waardoor het ook gewoon kan. Hoewel ik nooit helemaal zal stoppen met werken. Een vriendin van mij is 65 en doet nog steeds klussen. Dat is een te gek vooruitzicht."



Marieke Meulendijks (40) was zestien jaar lang ontwerper bij kledingmerk Scotch & Soda en ze zette vrouwenlijn Maison Scotch op de kaart. In 2013 verkocht ze haar aandelen en inmiddels heeft ze een nieuw merk, Les Coyotes de Paris, dat in twintig landen wordt verkocht. "De snelle ontwikkelingen in de mode en het creëren daarvan intrigeren me. Ik heb een soort haat-liefdeverhouding met fashion. Het is soms zo ongrijpbaar. Elke collectie is en voelt anders en daardoor is het nooit saai. Dat maakt dit vak zo bijzonder."

Observeren

Zelf ben ik opgegroeid in een klein dorp in Brabant, waar maar weinig mode was. De interesse werd gewekt door mijn oma, die altijd al bezig was met het naaien van kleding. Zij was het ook die mij vaak hielp tijdens mijn studie aan de modeacademie. Dan hielp ze me met het naaien het breiwerk van collecties die we moesten maken. In die tijd probeerde ik zo veel mogelijk inspiratie te halen uit tijdschriften en tripjes naar ‘de grote stad’. Ik heb heel goed leren observeren. Daar heb ik later in mijn carrière nog veel profijt van gehad.

Scotch & Soda

Toen ik 21 was kreeg ik een baan bij Scotch & Soda. Een enorme leerschool die ik met beide handen aangreep. Na tien jaar aan de mannenlijn te hebben gewerkt, kreeg ik de kans om de vrouwenlijn in de markt te zetten: Maison Scotch. De druk was enorm, want de mannenlijn stond als een huis, en de verwachtingen voor de vrouwenlijn waren hoog. Ik had meteen al een duidelijk DNA in mijn hoofd en had geleerd vooral te vertrouwen op mijn gevoel en intuïtie. Uiteindelijk bleek dat te werken, want al bij de lancering van de eerste collectie was het een succes en al snel volgde een meisjeslijn.

Les Coyotes de Paris

Vier jaar geleden besloot ik te vertrekken bij Scotch. Een sprong in het diepe, maar ik was toe aan een nieuwe uitdaging. Het bedrijf was al heel sterk en ik wist niet goed hoe ik me daar verder moest ontwikkelen. Ik wilde heel graag een nieuwe lijn opzetten en na enige research zag ik dat er eigenlijk geen leuke merken waren voor meiden in de tienerleeftijd in een wat hoger segment. Tweeënhalf jaar geleden ben ik begonnen met schetsen. Gewoon aan de keukentafel, nog geen zes weken na de geboorte van onze tweeling. Het hele huis lag bezaaid met schetsen en ideeën, maar ik wist dat ik iets goeds op het spoor was. Anderhalf jaar geleden is er, op veler verzoek, een vrouwenlijn bij gekomen. Les Coyotes de Paris is echt een verlengde van wie ik zelf ben. Het is heel duidelijk mijn handschrift, mijn smaak. We werken met een heel klein team, waardoor ik alle facetten van het bedrijf meemaak. Online marketing of logistiek zijn bijvoorbeeld zaken waar ik bij Scotch nooit mee te maken heb gehad, en dat zorgt voor een verdieping van mijn werk.

Keihard werken

Natuurlijk moet je in dit vak keihard werken; dag en nacht. Het laat je nooit los, misschien ook omdat het nooit echt af is. Het kan altijd beter, mooier, strakker. Soms is dat stressen. Helemaal als je daarnaast ook nog een goede moeder en een goede partner probeert te zijn. Maar het lukt me steeds beter om mezelf de vraag te stellen wat nu echt belangrijk is."

Lees de verhalen van Janneke Niessen (oprichtster 'Improve Digital') en Simone Levie (oprichtster internetbedrijf/businesscoach) in het nieuwe carrière-issue van Marie Claire.

Lees ook: Deze clichés moeten vrouwen in de tech-wereld dagelijks aanhoren

Tekst: Marije Veerman l Beeld: Lukasz Suchorab