doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Deze vitamines en mineralen geven je weerstand een boost

We zetten er maar liefst 9 voor je op een rij.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-6173b2c03166d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6173b2c03166d img{#fig-6173b2c03166d img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-6173b2c03166d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6173b2c03166d img{#fig-6173b2c03166d img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6173b2c03166d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6173b2c03166d img{#fig-6173b2c03166d img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6173b2c03166d img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6173b2c03166d img{#fig-6173b2c03166d img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}vitamines

Wist je dat niet alleen vitamine C en D je weerstand ondersteunen, maar dat er nog zeven andere vitamines en mineralen zijn die hetzelfde doen? We zetten ze allemaal voor je op een rij:

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

1. Vitamine C

Vitamine C kan je beschermen tegen ziekteverwekkers of de tijdsduur verkorten dat je ziek bent. Citrusvruchten staan bekend om hun hoge vitamine C-gehalte, waardoor ze zeker een prima keuze zijn als je je weerstand wilt ondersteunen. Daarnaast vind je deze vitamine nog in tal van andere voedingsmiddelen. Denk aan:

  • Paprika
  • Zwarte bessen
  • Spruitjes
  • Peterselie
  • Kiwi
  • Aardbeien
  • Boerenkool

2. Vitamine A

Vitamine A is nog zo’n stofje dat je weerstaand een flinke boost kan geven. Je vindt deze vitamine in kant-en-klare vorm in dierlijke producten als vis, vlees en vlees. Ook uit planten kun je deze vitamine halen. Je lichaam moet deze zogenoemde provitamine A dan nog wel even omzetten in bruikbare vitamine A.

Wortels zijn een bekend voorbeeld van voedingsmiddelen die rijk zijn aan van vitamine A, maar ook pompoen, zoete aardappels en donkergroene bladgroenten zijn goede bronnen.

3. Foliumzuur

Foliumzuur is niet alleen belangrijk tijdens de zwangerschap, maar ook essentieel voor een goede weerstand. De natuurlijke vorm wordt overigens folaat genoemd. Deze B-vitamine vind je in vooral in bonen, linzen en bladgroenten als spinazie en sla.

Ook avocado bevat behoorlijke hoeveelheden folaat, dus maak eet vooral lekker vaak guacamole om je weerstand te versterken. Hier lees je hoe je je avocado het beste snijdt.

4. Vitamine D

Vitamine D wordt niet voor niets ‘zonneschijnvitamine’ genoemd. Ons lichaam kan onder invloed van zonlicht namelijk zelf vitamine D aanmaken. In de koude maanden lukt het vaak niet om op deze manier voldoende vitamine D te produceren en zijn we afhankelijk van een supplement. Je vindt de vitamine namelijk in te kleine hoeveelheden in sommige vette vissoorten, zoals zalm en makreel.

5. Vitamine E

Vitamine E is net als vitamine C en D een krachtige immuunbooster. Je vindt deze vitamine vooral in plantaardige voedingsmiddelen die rijk zijn aan gezonde vetten. Vooral zonnebloempitten zijn rijk aan deze vitamine, maar ook pijnboompitten, amandelen en hazelnoten bevatten behoorlijke hoeveelheden.

6. IJzer

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_middle_article');

IJzer heb je in de eerste plaats nodig om je cellen te voorzien van zuurstof. Ook voor je weerstand is dit mineraal echter belangrijk. Zo helpt het mee om je immuuncellen te laten groeien.

Je lichaam kan ijzer uit dierlijke producten het gemakkelijkst opnemen. Dit vind je vooral in vlees, kip, kalkoen, sardines, mosselen en oesters. Ook als je vegetarisch eet, kun je ijzer uit voeding halen. Zo vind je het in spinaziem pompoenpitten, quinoa en pure chocola.

Ook bonen, broccoli en boerenkool zijn enkele voedingsmiddelen die het mineraal bevatten. Als je deze etenswaren combineert met vitamine C, dan vergemakkelijk je de opname.

7. Selenium

Selenium is een mineraal dat bijdraagt aan een optimale immuunreactie en paranoten zijn een prima leverancier. Je hebt niet meer dan drie tot vijf paranoten per dag nodig om aan de benodigde hoeveelheid selenium te komen. Meer is zelfs niet gezond, dus houd je aan deze hoeveelheid.

8. Zink

Om je weerstand op peil te houden, heb je zink nodig. Dit mineraal ondersteunt de aanmaak van nieuwe immuuncellen. Schelp- en schaaldieren zijn rijk aan zink, maar ook verschillende zaden en pitten. Ook vind je dit mineraal in cacao. Extra pure chocola kan dus meehelpen om je weerstand een boost te geven. Geniet ervan!

9. Koper

Het mineraal koper ondersteunt de werking van verschillende soorten immuuncellen. Best een belangrijk mineraal dus! Je vindt het vooral in oesters, cacao en cashewnoten. Ook zonnebloempitten en paranoten zijn goede bronnen. Al deze voedingsmiddelen bevatten nog andere vitamines en mineralen die je weerstand ondersteunen, dus dat is ideaal als je ziekteverwekkers buiten de deur wilt houden.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');