doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Deze 7 dingen kunnen ervoor zorgen dat je minder goed slaapt

Waarom je de hele dag slaperig kunt zijn tot het moment dat je écht naar bed gaat

Klaarwakker zodra je in bed ligt? Dit kunnen de oorzaken zijn.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
slapeloosheid

Je bent heel de dag supermoe en je viel zelfs even in slaap op de bank terwijl de tv aanstond. Maar zodra je in bed ligt, ben je klaarwakker. Hoe komt dit en wat kun je er tegen doen? We zochten het voor je uit.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Geconditioneerde opwinding

Volgens slaapdeskundige Philip Gehrman, wordt dit fenomeen 'geconditioneerde opwinding' genoemd. En het schijnt een van de meest voorkomende slaapproblemen te zijn. Deskundigen denken dat dit veroorzaakt wordt, omdat iets in je slaapomgeving je hersenen heeft verteld dat je bed gelijkstaat met "wakker zijn".

"Als iemand een goede slaper is, dan valt diegene elke avond makkelijk in slaap. Dus als ze in bed kruipen, wordt dit gekoppeld aan slaap, waardoor dit ook geactiveerd wordt", vertelt de slaapdeskundige aan TIME. "Maar als je elke nacht aan het woelen en draaien bent, en je dus niet in slaap valt, dan associeert je lichaam je bed met wakker blijven."

Oorzaken

Er zijn veel voor de hand liggende dingen die kunnen leiden tot het woelen en draaien, zoals het denken aan werk vlak voordat je probeert te slapen. Zit jij vaak met je laptop in bed? Dit kun je beter niet meer doen. Het gebruiken van een laptop in bed, kan er namelijk voor zorgen dat je hersenen denken dat je bed een plek is voor werk of vermaak. Enne, dat kan weer resulteren in die slapeloze nachten.

Ook mensen die normaal gesproken wél goed slapen, kunnen in zo'n slaapcyclus terechtkomen. "Vaak komt dit door een stressvolle gebeurtenis, zoals het verlies van een baan of het overlijden van een geliefde", zegt Dr. Ronald Chervin. Piekeren verstoort je slaap en dat patroon kan ervoor zorgen dat je bed geassocieerd wordt met wakker blijven, net zoals dat het geval kan zijn als je je laptop gebruikt. Echter, wordt dit psychofysiologische slapeloosheid genoemd. Hierbij geloof je er heilig in dat je niet in slaap kunt vallen, waardoor het ook echt niet lukt.

Dit kun je er tegen doen

De meest effectieve manier om deze slapeloosheid aan te pakken? Het veranderen van je slaapschema en gewoonten. "Het bed moet alleen gebruikt worden om in te slapen. Natuurlijk kun je ook nog steeds sex hebben in je bed, maar probeer andere activiteiten ergens anders te doen", geeft Chervin aan.

Kun je niet slapen? Gebruik dan geen beeldschermen. "Als je meer dan twintig minuten wakker bent in bed, sta dan op en ga iets anders doen. Ga pas weer in bed liggen als je echt klaar bent om te gaan slapen", adviseert Chervin.

Het kan wat tijd kosten om je hersenen opnieuw te trainen om je bed te zien als een plaats om te slapen. "Maar als je die routine vindt en je daaraan houdt, dan zou je zomaar eens die cyclus kunnen doorbreken", aldus Chervin en Gehrman. Lukt dit niet? Dan zou je altijd hulp van je huisarts in kunnen schakelen die je eventueel door kan sturen naar een therapeut die gespecialiseerd is in cognitieve gedragstherapie.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');