Bye stereotypes: cryptocurrency steeds populairder onder vrouwen

Dacht je dat cryptocurrency echt een mannending was? Think again.

Cryptocurrency

Er wordt vaak gedacht dat investeren in cryptomunten zoals de Bitcoin een echt mannending is. Maar wie dat denkt, komt bedrogen uit. Tegenwoordig zijn er, naast de mannen, ook veel vrouwen die interesse hebben in de digitale munt en hierin willen investeren.

Steeds meer vrouwen

Sinds de coronacrisis is de koers van de Bitcoin enorm gestegen en dat is veel mensen niet ontgaan. Voorheen waren het voornamelijk mannen die hier op inspeelden en profijt hadden van een koers met een stijgende lijn, maar de laatste tijd spelen meer en meer vrouwen in op de cryptocurrency en het winstoogmerk. Het cryptobedrijf BTC Direct heeft hier recentelijk onderzoek naar gedaan.

Onder de vrouwen die ondervraagd zijn, geeft bijna driekwart van de dames aan net zo veel of zelfs meer vertrouwen te hebben in de digitale muntenwereld dan twee jaar geleden. En dat is opvallend, want aan het begin van de pandemie zakte de koers van veel cryptomunten compleet in tot soms wel 50 procent in waardevermindering.

Bitcoin nog altijd meest populaire cryptomunt

Als je iemand vraagt een voorbeeld te geven van een cryptomunt, dan zal bijna iedereen de Bitcoin noemen. Dat is ook waarschijnlijk de reden waarom zowel mannen als vrouwen ervoor kiezen om Bitcoin te kopen. Bijna 80 procent van de dames die investeren in cryptomunten geeft aan de Bitcoin te verkiezen boven een andere munt. Ethereum komt op een tweede plaats in de keuze qua investering en de Litecoin wordt ook regelmatig vermeld. Enkele andere voorbeelden van populaire cryptocurrency zijn onder andere Binance Coin, Dogecoin , Solana, Monero en Ripple.

Hoe investeren vrouwen het liefst?

Er zit verschil in de manier waarop vrouwen investeren ten opzichte van mannen. Waar mannen eerder voor kortetermijninvesteringen kiezen en zich sneller laten verleiden door een cryptomunt die op dat moment erg veel aandacht trekt, zullen vrouwen hun strategie bepalen door voor langetermijninvesteringen te gaan en risico’s te spreiden of te vermijden.

Wat ook opvallend is, is dat vrouwen over het algemeen eerder voor een bekende en daardoor relatief veilige cryptomunt zullen kiezen. Waar een man nog wel eens een gokje riskeert door te kiezen voor een minder bekende munt en daardoor meer risico loopt, zal een vrouw meer bedachtzaam te werk gaan. Geen impulsieve aankopen en meer bedenktijd voordat er geïnvesteerd wordt in cryptomunten.

Vrouwen zijn daardoor meer langer termijn investeerders. 63 procent van de vrouwen zegt winst te willen maken binnen een periode van vijf jaar in plaats van op korte termijn. Natuurlijk zijn er ook vrouwen, ongeveer 27 procent van de ondervraagden, die liever eerder resultaat willen en graag binnen drie jaar hun investering winstgevend willen zien.

Lifestyle
  • Unsplash