Vaak last van een middagdip? Misschien is een cafeïnedutje de oplossing

Extra slaap en extra energie, daar zeggen we geen nee tegen.

Lees ook

Een herkenbaar scenario: ’s ochtends heeft de koffie goed gewerkt, maar midden op de dag kak je behoorlijk in. De 3pm slump is voor veel mensen dagelijkse kost. Behoor jij tot de groep die daar last van heeft? Misschien biedt een cafeïnedutje wel de oplossing.

Best of both worlds

Dankzij corona is (gedeeltelijk) thuiswerken de nieuwe norm geworden. Het blijkt voor veel mensen goed te werken, op de 3pm slump na. Het midden van de middag is vaak het moment waarop je het gevoel krijgt dat je zo in slaap zou kunnen vallen. Op zo’n moment heb je als thuiswerker twee opties: nog een kop koffie inschenken of tijd inlassen voor een dutje. Die twee opties kun je echter ook met elkaar combineren door een cafeïnedutje te doen.

Dubbel profiteren

Een cafeïnedutje houdt in dat je eerst een espresso voor jezelf maakt en daarna twintig minuten plat gaat. Het klinkt misschien wat tegenstrijdig, omdat cafeïne bedoeld is om voor een energieboost te zorgen. Experts zweren er echter bij, want het zou ervoor zorgen dat je refreshed wakker wordt en weer stevig door kunt werken. Volgens de American Association of Sleep Medicine duurt het gemiddeld dertig minuten voor de effecten van cafeïne inkicken. Als je een kort dutje doet na het drinken van de koffie, reageert je lichaam dus op de cafeïne op het moment dat je wakker wordt. Je profiteert dubbel: je krijgt wat extra slaap én extra energie.

Net na de lunch

Wat is nou de beste tijd om een cafeïnedutje in te plannen? Volgens slaapwetenschapper Dr Kat Lederle kun je het beste vóór drie uur ’s middags een dutje doen. Dat heeft dan geen impact op de slaap die je ’s avonds krijgt. Twee uur ’s middags, net na de lunch, is volgens haar het ideale tijdstip. Je krijgt dan genoeg energie om het de rest van de middag vol te houden, maar niet zoveel dat je tot midden in de nacht wakker ligt.

Lederle benadrukt wel dat het ook altijd belangrijk is om je nachtrust in de gaten te houden. Merk je dat je je elke dag uitgeblust voelt? Dan is het verstandig om toch wat eerder naar bed te gaan. Het is immers geen goed idee om voor je productiviteit volledig afhankelijk te zijn van cafeïnedutjes.

Bron: Stylist | Beeld: iStock

Laatste nieuws

Zie ook