Met deze tips word jij een ster in plannen en organiseren

We zijn allemaal druk met werk, sociale activiteiten, kinderen die naar school en sportclubs moeten worden gebracht, je eigen sport en het liefst wil je nog wat tijd overhouden voor jezelf en/of je partner. Klinkt als een hele hoop – en dat is het ook. Niet zo gek dus dat sommige afspraken er wel eens bij inschieten. Ben jij van jezelf geen goede planner en kun je wel wat meer structuur gebruiken in je leven? Met deze tips mis je straks nooit meer een afspraak, ben je georganiseerd én heb je meer tijd over voor jezelf.

Het belang van een goede planning

Je leven inplannen is nog helemaal niet zo makkelijk als dat je wellicht denkt. Al je afspraken noteren in je agenda en je bent klaar, zou je denken. Toch vinden veel mensen het lastig om efficiënt te plannen en zich daar ook aan te houden. Je wilt meerdere rollen vervullen: collega, moeder, partner, vriendin, en het liefst wil je al die rollen perfect uitvoeren. Door het overzicht te houden en je tijd optimaal in te delen maak je het jezelf een stuk makkelijker. Je stelt dingen minder uit en er ontstaat een betere balans tussen werk en privé.

Een agenda is essentieel

Zorg dat je een overzichtelijk beeld hebt van alles wat je de komende week gaat doen. Plan eerst alle prioriteiten in. Dit kan werkgerelateerd zijn, maar natuurlijk ook privé. Daarna plan je alle andere afspraken en tijd voor jezelf. Je kunt gebruik maken van een online agenda op je telefoon of laptop, maar het maken van een handgeschreven planning werkt nog altijd het beste. Hierdoor heb je een veel beter overzicht en kun je in één oogopslag zien wat er die week op de agenda staat. Je kunt er makkelijk doorheen bladeren om te zien wat er de weken daarna nog komt en er snel iets bij schrijven. Schaf daarom een handige jaaragenda aan waarin je al je afspraken kunt noteren.

Creëer overzicht

Een georganiseerd leven begint met een opgeruimd gevoel en grip op je taken. Zorg ervoor dat alles op je werkplek netjes is en dat eerst de taak waar je mee bezig bent is afgerond voordat je aan een nieuwe begint. Pak je agenda er regelmatig bij als je het overzicht kwijtraakt, je hebt niet voor niets zo’n goede planning gemaakt.

Begin met de meest vervelende taak

Plan je tijd zo in dat je de taken waar je het meest tegenop ziet als eerste afrond, bijvoorbeeld direct in de ochtend. Je bent dan gemotiveerd en bovendien is de rest van je dag een stuk leuker als je die rotklus al achter de rug hebt. Wanneer je dit eenmaal hebt staan, houd je dan ook aan je eigen planning. Van uitstel komt afstel, dus je kunt er maar het beste zo snel mogelijk vanaf zijn.

Schrijf alles op

Heb je een nieuw idee of komt er ineens iets in je op dat je echt niet mag vergeten? Heb je een briljant idee voor je werk? Schrijf het op. Zorg dat je altijd een notitieboekje bij je hebt of noteer het in je agenda. Op die manier ben je het kwijt en kun je weer rustig verder met de rest van de dag zonder dat zeurende stemmetje in je hoofd.

Wat zijn je prioriteiten?

Je kunt jezelf nog altijd niet in meerdere personen splitsen. Je moet dus prioriteiten stellen en bepalen wat voor jou het meest belangrijk is. Wees niet bang om nee te zeggen tegen een klant of een afspraak met een vriendin. Je tijd is kostbaar en je kunt niet iedereen tevreden houden.

Tijd voor jezelf plan je ook in

Vergeet ook niet om tijd voor jezelf in te plannen. Je zou denken dat je tussen al je afspraken door nog wel wat tijd overhoudt om even tot rust te komen. Klopt, maar dat betekent niet dat je ook daadwerkelijk iets voor jezelf doet. Vaak vult de tijd zich vanzelf weer met allerlei kleine dingen en ben je jezelf alweer vergeten. Plan dus heel bewust een ochtend vrij om naar de sauna te gaan, met vrienden af te spreken of gewoon om even helemaal niks te doen.

Voor ondernemers is het helemaal lastig. Je kan je eigen tijd indelen. Dat vereist veel discipline want het gevaar is dat je veel te veel of veel te weinig aan het werk bent. 's Avonds nog éven snel die factuur versturen of tussendoor nog even snel op je telefoon aan het werk. Klinkt handig, maar daarom is het extra belangrijk om die tijd voor jezelf vrij te maken én te houden.

Beeld: Pexels, Karolina Grabowska