Last van anxiety? Dan is het goed om minder te alcohol te drinken

Op de lange termijn kan het schadelijker zijn dan je denkt.

Lees ook

De relatie tussen alcohol en anxiety is complex en genuanceerd. Aan de ene kant kan alcohol op de korte termijn helpen, omdat je remmingen er minder door worden en je je meer op je gemak voelt. Aan de andere kant zijn er de effecten op lange termijn, die minder rooskleurig zijn.

Kalmte

Psycholoog Joshua Tal vertelt aan Well+Good dat alcohol in eerste instantie zorgt voor verlaagde angstgevoelens, kalmte en zelfs verdoving. Dit kunnen de meeste van ons wel beamen, want na een aantal drankjes voelen we ons zekerder van onszelf, ervaren we minder remmingen en voelen we ons blijer. Uiteraard is het dan wel zo dat dit maar een klein stukje is van wat alcohol met je kan doen, want het kan ook helemaal de andere kant op slaan.

En helemaal op de lange termijn. Psychotherapeut Miriam Stone vertelt: “Het kan zo zijn dat we meer drankjes nodig hebben om hetzelfde ontspannende effect te krijgen. Ook kunnen we ons juist zeer angstig voelen als we geen alcohol in de buurt hebben. Als laatste kunnen we de dag na het drinken wakker worden met een overweldigende mate van angst – meer dan we hadden toen we de avond daarvoor begonnen te drinken.”

Slaap en energie

Met een kleine borrel op heb je misschien het idee dat je sneller in slaap valt. Maar na een paar uurtjes lig je te draaien en te woelen en heb je juist een heel onrustige nacht. Alcohol heeft een groot effect op je nachtrust, waardoor jij uitgeput – én met een kater – wakker wordt. Hierdoor heb je geen energie meer om iets te doen, zoals sporten of bewegen. Slaap en bewegen zijn twee dingen die juist enorm belangrijk zijn als je last hebt van anxiety.

Depressie

Klinisch psycholoog Michele Goldman vertelt over de relatie tussen angstgevoelens en depressie. “Alcohol is een depressivum, wat betekent dat het werkt als een kalmerend middel voor het zenuwstelsel”, legt zij uit. Als je gevoelig bent voor depressieve gevoelens en zwaarte in je lichaam, dan zou het verstandig zijn om weg te blijven bij stoffen die je zenuwstelsel nog meer verdoven.

Bron: Well+Good | Beeld: Roberto Nickson 

Laatste nieuws

Zie ook