We worden niet alleen gelukkiger wanneer we samenwerken met met een goede vriend of vriendin, maar het heeft ook een positieve invloed op onze werkprestaties!
Tevredenheid en betrokkenheid
Ja, we kunnen het best leuk vinden met sommige collega's, maar we zouden ze zeker niet allemaal bestempelen als vrienden. Work is a place of business. Al zou het helemaal niet zo gek zijn om wél een goede vriend op het werk te hebben. Een studie van onderzoeks- en adviesbureau Gallup toonde meerdere keren een verband aan tussen het hebben van een beste vriend op het werk en de hoeveelheid inspanning die werknemers in hun werk stoppen. Zo blijkt dat 63 procent van de vrouwen die een goede vriend(in) op het werk heeft, zich twee keer zo betrokken voelt met haar werk.
Die betrokkenheid is wat werknemers momenteel zo waarderen. We spenderen meer tijd op het werk met onze collega's, dan met onze vrienden. Een fijne werkomgeving kan ervoor zorgen dat iemand niet de behoefte voelt om te gaan jobhoppen. Natuurlijk, we vinden een goed salaris ook belangrijk, maar ook aan een fijne werkcultuur hechten we veel waarde.
Betere prestaties
Niet alleen voelen we meer tevredenheid op de werkvloer als we met een goede vriend(in) samenwerken, maar het heeft ook een positieve invloed op onze werkprestaties. Dit geldt voor zowel vrouwen als mannen. Het onderzoek vond plaats onder Amerikanen en twee op de tien gaf aan dat ze een goede vriend op het werk hebben. Gallup nam alle door hen vergaarde gegevens onder de loep en constateerde dat het voor een bedrijf beter is als zes op de tien werknemers een goede vriend op de werkvloer heeft. Dit zou volgens het onderzoeksbureau resulteren in 36 procent minder ongelukken op de werkvloer, 7 procent meer betrokkenheid met klanten en 12 procent meer winst!
Dit heeft ermee te maken dat het belangrijk is dat werknemers zich verbonden voelen met hun collega's. Dit resulteert in meer gedrevenheid en positieve acties. Acties die ze niet zouden overwegen als ze het niet goed kunnen vinden met een bepaalde collega.
Bron: Gallup | Beeld: Adobe Stock