Beginnen met yoga? 10 tips voor een succesvolle eerste les

Alles wat nieuw is, is spannend. Zeker als het op sport en bewegen aankomt. Maar met deze tien tips ben jij binnen no-time een yoga queen!
@media (max-width: 679px){#fig-6147071537e7c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6147071537e7c img{#fig-6147071537e7c img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-6147071537e7c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6147071537e7c img{#fig-6147071537e7c img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6147071537e7c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6147071537e7c img{#fig-6147071537e7c img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6147071537e7c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6147071537e7c img{#fig-6147071537e7c img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}yoga

Lijkt het jou ook heerlijk om aan je lichaam te werken en je geest en spieren te ontspannen door middel van yoga? Maar weet je eigenlijk niet precies hoe je moet beginnen? We zetten 10 tips op een rijtje die jou helpen van je eerste yogales een fijne ervaring te maken.

1. Schaf de juiste materialen aan 

Yoga is een fijne sport omdat je er niet al te veel benodigdheden voor nodig hebt. Met een comfortabele outfit kom je al een heel eind. Wel is het de moeite waard om een fijne yogamat voor jezelf aan te schaffen. Er zitten veel voordelen aan een eigen fitnessmat, het is hygiënischer en je kunt een mat uitzoeken die goed bij jou past. Daarnaast kun je jezelf verdiepen in je eetpatroon en waar nodig je dieet aanvullen met voedingssupplementen of andere sportvoeding.

2. Beslis waaróm je wilt beginnen met yoga

Dit lijkt misschien onbelangrijk, maar als je voor jezelf bepaalt waarom je wilt beginnen met yoga, kan dat op veel manieren in je voordeel werken. Je kunt je work-out gerichter invullen en blijft langer gemotiveerd als je naar een doel toewerkt. Redenen om met yoga te beginnen kunnen erg uiteen lopen. De één kiest voor yoga om spirituele redenen. De ander gaat aan de slag op een yogamat voor een goede gezondheid. Wat het ook is: you do you!

3. Bepaal wáár je de eerste les gaat volgen

De één vindt het prettiger om groepslessen te volgen, terwijl de ander liever met een laptopje op de vloer van de woonkamer yogaposes uitvogelt. Hoewel er voordelen zitten aan goede begeleiding van een yoga-leraar, is het belangrijk dat je doet waar je je goed bij voelt. Begin rustig en luister naar je lijf!

4. Blijf gehydrateerd

Het is een open deur, maar óók voor, tijdens en na de yogales is het belangrijk dat je voldoende water drinkt. Vergeet daarom niet om een waterfles naast je mat te zetten voor die o-zo belangrijke drinkpauzes tussen oefeningen. Geloof ons, je lichaam is je dankbaar.

5. Maak notities

Dit klinkt misschien vreemd, maar het kan behoorlijk lastig zijn om alle namen van poses, houdingen en andere relevante termen te onthouden. Schrijf daarom na een les zoveel mogelijk op van wat je geleerd hebt. Dit zorgt er niet alleen voor dat je alles beter onthoudt, maar maakt het ook gemakkelijk om nog eens op te zoeken wat je tijdens de vorige les ook alweer geleerd hebt.

6. Werk aan je spirituele kant 

Het bijzondere van yoga is dat het niet alleen bijdraagt aan een gezond lichaam, maar ook aan gezonde geest. Wanneer je je bewust wordt van je spirituele kant, zal je op de lange termijn nóg meer uit je yogalessen kunnen halen.

7. Mediteer

In het verlengde hiervan kun je je gaan verdiepen in meditatie. Meditatie klinkt misschien eng of zweverig als je er geen ervaring mee hebt, maar niets is minder waar. Meditatie is een groot onderdeel van yoga en een heerlijke manier om stress te verminderen. Door jezelf eigen te maken met meditatie, kan yoga nog waardevoller voor je worden.

8. Doe ademhalingsoefeningen 

Een goede ademhaling helpt stress te verlagen. Door je bewust te zijn van je ademhaling, zal je sneller vooruitgang boeken tijdens yogalessen. Je spieren krijgen meer kans om te ontspannen en de oefeningen worden steeds prettiger en gemakkelijker wanneer je de juiste ademhalingstechnieken uitvoert.

9. Lees boeken over yoga

Wanneer je je écht wilt verdiepen in yoga, kun je hetgeen je leert tijdens yogalessen combineren met kennis die je uit boeken kunt halen. Er zijn talloze boeken gemaakt over yoga, want het is een complexe discipline waar je eindeloos over kunt leren. Het is ook een goede manier om te ontdekken welke aspecten van yoga goed bij je passen.

10. Hou goede moed!

Alles wat nieuw is, is spannend en alle begin is lastig. Maar het is belangrijk dat je goede moed houdt en doorzet. Als een oefening niet gelijk lukt, betekent dat niet dat een les mislukt is. Het is belangrijk dat je naar je lichaam luistert en doet waar je je goed bij voelt. Maar als je doorzet zul je merken dat de oefeningen steeds beter gaan. Yoga is een ontzettend waardevolle toevoeging aan je dagelijkse routine. En het mooie is: je kunt het niet echt verkeerd doen!