doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');
@media (max-width: 679px){#fig-61ab2033f13e7 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab2033f13e7 img{#fig-61ab2033f13e7 img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}@media (min-width: 680px)#fig-61ab2033f13e7 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab2033f13e7 img{#fig-61ab2033f13e7 img.lazyloading{width: 65px;height: 65px;}}

Good to know: dit is hoe zwaar je handtas mag zijn

Waarom je soms winderig wordt van sporten en wat je ertegen kunt doen

It’s not just you.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-61ab2033f21ec img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab2033f21ec img{#fig-61ab2033f21ec img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61ab2033f21ec img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab2033f21ec img{#fig-61ab2033f21ec img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61ab2033f21ec img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab2033f21ec img{#fig-61ab2033f21ec img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61ab2033f21ec img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61ab2033f21ec img{#fig-61ab2033f21ec img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}winderig sporten

Een scheetje ontglipt ons allemaal weleens – het is menselijk. Toch hebben we liever niet dat het gebeurt in gezelschap, including the gym. Maar voel je niet te beschaamd als het gebeurt, want blijkbaar doet een workout dat nu eenmaal met je lichaam.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Effect van een workout

Het is niet de meeste wenselijke situatie om in te zitten: een scheetje laten tijdens het sporten. Nu zijn er verschillende reden waarom dit fenomeen kan plaatsvinden. Het overkomt dus niet alleen jou, maar ook anderen. Zo legt sportexpert Kate Kraschnefski aan Body and Soul uit dat het simpelweg gebeurt omdat je beweegt. “Winderigheid kan vooral optreden wanneer we bewegingen uitvoeren vanuit de romp, die druk kan uitoefenen op ons maag-darmkanaal.”

En dan hebben we ook nog ons metabolisme. Wanneer we regelmatig bewegen, kan dit ons metabolisme op gang brengen. We weten allemaal dat een goedwerkend metabolisme zorgt voor een goede spijsvertering. En een goede spijsvertering, die breng inderdaad wat winderigheid teweeg. Niet superwinderig, maar een booty pufje of twee is dan niet ongewoon.

Voorkomen 

Het is dus heel normaal – én gezond – om een scheetje te laten tijdens het sporten. Al kunnen we ons voorstellen dat je dit fenomeen liever voorkomt als je de downward dog aanneemt tijdens een yogalesje. Volgens Kraschnefski kun je het deels voorkomen door niet te veel te bewegen vanuit je romp tijdens je workout. Oftewel: niet te veel buigen en draaien.

Daarnaast speelt ook voeding een rol. Zo tipt Kraschnefski dat je niet te veel vezelrijke voeding moet eten vlak voor het sporten, zoals bijvoorbeeld bonen. Ook kun je het beste niets meer eten 90 minuten voor je training, als je de gassen wilt voorkomen. Al moet je natuurlijk ook niet slapjes naar de sportschool gaan. Als je honger hebt, heb je gewoon honger, en dan kun je het beste gewoon naar je lichaam luisteren.

En als jou toch een windje ontglipt, onthoud: het is een normale lichaamsfunctie.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');