Dit is waarom softskills essentieel zijn voor elke manager

Softskills kunnen het verschil maken op de werkvloer.

In veel vacatures voor managers komen dezelfde functievereisten terug. Zogenoemde softskills komen daar echter bijna nooit in voor. Tijd om daar verandering in te brengen! Softskills zijn namelijk essentieel voor managers, want hiermee kan het verschil worden gemaakt op de werkvloer.

Twee soorten managers

Kijk maar eens naar een willekeurige vacature voor een managementfunctie. Je zult al snel zien dat, ondanks dat we in een wereld leven waarin kunstmatige intelligentie steeds meer opkomt, menselijke eigenschappen nog steeds erg belangrijk zijn. Een manager moet iemand zijn die goed kan communiceren en een team motiveert. Toch kennen we ook allemaal managers die alleen maar op resultaten zijn gericht en daarbij het menselijke aspect vergeten. Iemand bij wie je amper over de drempel van het kantoor durft te stappen om iets te vragen.

Gelukkig zijn er ook heel fijne bazen, bij wie we wél uitkijken naar feedback en met wie we graag één-op-één gesprekken voeren. Deze managers hebben uitstekende softskills en zorgen daarmee voor een uitstekende sfeer op de werkvloer, gemotiveerd personeel en dus betere resultaten.

Waarom softskills belangrijk zijn

We hebben natuurlijk niet altijd onderzoeken nodig, maar ook dit keer blijkt daaruit hoe belangrijk softskills zijn. Uit een onderzoek van het Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD) blijkt namelijk dat 62% van de werknemers van mening is dat een slecht management een belangrijke oorzaak is van werkgerelateerde stress, angst en depressie. Terwijl uit een ander onderzoek, van de Health and Safety Executive (HSE), blijkt dat 56% van de werknemers die werkgerelateerde stress, angst of depressie rapporteerden, ook meldden dat ze slecht management ondervonden.

“Het aantal mensen dat lijdt aan een slechte geestelijke gezondheid als gevolg van slechte managers is verbazingwekkend”, zegt Vic Bolton, hoofd talentwerving met tien jaar ervaring, in gesprek met Stylist UK. "Je manager heeft zo’n enorme invloed op je hele leven; hij kan je echt maken of breken."

Promotie om verkeerde redenen

Het is logisch dat mensen die goed zijn in hun werk promotie krijgen. Maar in een managementrol is dat net even anders. Niet iedereen kan zomaar manager worden – en toch is dat precies wat er soms gebeurt en waar het dus misgaat. Mensen worden manager omdat ze willen doorgroeien en het bedrijf deze medewerker niet kwijt wil. "Ik heb gezien dat mensen promotie kregen alleen maar omdat het de volgende logische stap was om ze in het bedrijf te houden", zegt ook Claire Ramshaw, hoofd HR met bijna twintig jaar ervaring. "Ze zijn overgestapt van een resultaatrol, waarin ze nooit softskills hoefden te gebruiken, naar een leiderschapsrol, waar ze dat opeens wel nodig hebben.”

Softskills introduceren

Heb jij een manager die nog niet over softskills beschikt? We got you. Sommige teamleiders hebben nou eenmaal een duwtje in de rug nodig en jij kunt dat in gang zetten zonder direct tegen je baas te zeggen dat je manager z'n werk niet goed doet. Bolton en Ramshaw zijn het erover eens dat eerlijke, diplomatieke feedback de beste aanpak is. Dit kun je doen middels een feedback-enquête, waarin je manager te zien krijgt hoe zijn team scoort en wat de gevoelens zijn die onder zijn of haar personeel leven. De antwoorden hierop kunnen als een complete verrassing komen voor managers die alleen maar gefocust zijn op cijfers, waardoor ze hun team even uit het oog zijn verloren.

"Als mensen deze vaardigheden (softskills, red.) nog nooit eerder hebben hoeven gebruiken, zullen ze zich er niet eens van bewust zijn dat ze een dergelijke blinde vlek hebben, omdat ze bij hun andere taken altijd briljant hebben gepresteerd", aldus Bolton.

Softskills opbouwen

Ben je zelf manager en wil je softskills opbouwen? Het feit dat je wilt weten hoe je dat doet, is al een geweldige eerste stap. “Het advies dat mij in mijn eerdere carrière goed van pas kwam, was simpelweg om anderen te behandelen zoals je zelf behandeld zou willen worden”, zegt Ramshaw. “Hoewel dit eenvoudig klinkt, denk ik altijd na over hoe ik me zou voelen als ik aan de ontvangende kant van die woorden en daden zou staan als ik een moeilijk gesprek voer. We moeten allemaal moeilijke beslissingen nemen, maar het is de manier waarop ze worden uitgevoerd die telt.”

Bedenk bij wie je je op je gemak voelt, zowel op de werkvloer als daarbuiten, en vraag je daarbij af hoe dat komt. Misschien voel je je gehoord, begrepen, erkend of word je als een gelijke behandeld. Het zijn vaak maar kleine dingen, die voor een groot verschil zorgen!

Bron: Stylist | Beeld: Adobe Stock