doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Zo deal je met een schermtijd overload 

We zitten meer dan ooit achter onze beeldschermen.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-6152543d9da71 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6152543d9da71 img{#fig-6152543d9da71 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-6152543d9da71 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6152543d9da71 img{#fig-6152543d9da71 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-6152543d9da71 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6152543d9da71 img{#fig-6152543d9da71 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-6152543d9da71 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-6152543d9da71 img{#fig-6152543d9da71 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}schermtijd overload

Kantoormedewerkers kennen het wel: het grootste deel van hun werktijd zitten zij achter de computer. En sinds corona uitbrak en we veel thuiswerken, vinden ook meer team meetings en andere overleggen met collega's plaats via een computerscherm. Voel je je overprikkelt door zoveel schermtijd? Enkele tips hoe je daarmee om kunt gaan.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Te veel schermtijd

Vanuit huis werken heeft z’n voordelen. We kunnen langer in bed blijven liggen, hoeven niet naar het werk te reizen en kunnen schaamteloos in comfi kleding rondlopen – mits er geen videobelletje op de planning staat. Anderzijds gaat alle communicatie met collega’s voornamelijk via een scherm. En dat kan leiden tot een schermtijd overload.

Volgens Linda Stone, consultant en voormalig vice-president bij Microsoft, denken mensen al snel dat ze eindeloos voor hun beeldscherm kunnen zitten. “We hebben de neiging onszelf en productiviteit te vergelijken met apparaten. We denken dat we net zo grenzeloos zijn als de capaciteit van de technologie. Maar dat is niet echt wie of wat we zijn”, vertelt Stone aan CNBC.

Heb jij het gevoel dat de digitale informatie die je krijgt te veel wordt? Dan kun je volgens de consultant het volgende doen:

Focus op ademhaling

Wordt de informatieload op je beeldscherm je te veel? Of voel je je overprikkelt? Dan kun je je volgens Stone het beste focussen op je ademhaling. Uit ervaring weet Stone dat sommige mensen niet goed ademen wanneer ze taken achter de computer uitvoeren, zoals het lezen van de mail. Ze noemt dit zelf ‘screen apnea’. “Slecht ademhalen zorgt ervoor dat we in een fight or flight-modus terechtkomen.” Het resultaat? Een onrustig gevoel.

Wil je je rustiger voelen? Dan zijn er verschillende ademtechnieken die je toe kunt passen, denk bijvoorbeeld aan de 4-7-8 techniek. Adem hiervoor 4 seconden in, houd de lucht 7 seconden vast en adem daarna 8 seconden uit. Herhaal deze oefening vijf keer.

Behapbare lijstjes

Er zijn zoveel dingen die op een werkdag moeten gebeuren. Toch is het volgens Stone het beste om lijstjes te maken met hooguit drie tot vijf taken die jij die dag moet voltooien. Noteer daarbij ook waarop je het wilt voltooien: op je tablet, computer of misschien wel telefoon. Vervolgens kun je volgens Stone die taken het beste voltooien tijdens onderbrekingsvrije momenten.

App-notificaties

Sharon Horwood, docent psychologie aan Deakin University, raadt aan om zoveel mogelijk app-notificaties uit te zetten. Dit om vibraties, flikkerende lichtjes en piepjes zoveel mogelijk te voorkomen. “Neem de tijd om te kijken naar alle apps die jou een berichtje of notificatie kunnen sturen en bedenk je of je ze echt nodig hebt”, raadt ze aan.

Ook vindt Horwood het wijs om je zakelijke mail en andere zakelijke communicatie apps alleen te gebruiken op work devices. Installeer je werkmail dus niet op je privé telefoon. Volgens Horwood is het belangrijk om duidelijke grenzen te stellen tussen werk en privé om te voorkomen dat je overprikkelt raakt door verschillende schermen.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');