doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_menu_allpages');

Voedingsmiddelen die je beter kunt mijden tijdens je menstruatie

De voeding die we binnenkrijgen kan beïnvloeden hoe we ons voelen.
doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-61a954caa2b2c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61a954caa2b2c img{#fig-61a954caa2b2c img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-61a954caa2b2c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61a954caa2b2c img{#fig-61a954caa2b2c img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-61a954caa2b2c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61a954caa2b2c img{#fig-61a954caa2b2c img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-61a954caa2b2c img.lazyloading{background: #eee;}#fig-61a954caa2b2c img{#fig-61a954caa2b2c img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Voedingsmiddelen die je beter kunt mijden tijdens je menstruatie

Vermoeidheid, hoofdpijn en krampen zijn voor veel vrouwen terugkerende kwalen tijdens hun menstruatie. Die pijn verzachten we maar wat graag met comfort food, al betekent het helaas niet dat je lichaam daar net zo blij van wordt als je smaakpapillen. Zo kun je de volgende voedingsmiddelen beter vermijden als je je menstruatiekwalen niet wilt verergeren.

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_top_article');

Zuivelproducten

Je zou het niet denken, maar zuivel kan de maag best wel irriteren. Heb je na een grote latte macchiato of een heerlijk stuk kaas ineens best wel last van extra krampen? Dan komt het door de hoeveelheid zuivel. Hoe vervelend het ook is, je lichaam kampt met de ‘zuivelkrampen’ en menstruatiekrampen. Probeer tijdens je menstruatie daarom wat vaker voor zuivelalternatieven te kiezen.

Cafeïne

Koffie, thee en cola zijn cafeïnehoudende drankjes. Wanneer je cafeïne binnenkrijgt wordt de hoeveelheid oestrogeen extra verhoogd. Een te hoge hoeveelheid oestrogeen verhoogt je menstruatiepijn en zorgt voor een verstoord emotioneel evenwicht. Je kan je dus voorstellen hoe dat eraan toe gaat wanneer dit oestrogeenniveau flink omhooggaat door zowel cafeïne als je ongesteldheid-mood.

Suikers

Als je ongesteld bent heb je een vrijbrief voor een reep chocolade, toch? Helaas kun je dit beter niet doen. Tijdens je menstruatie is je bloedsuikerspiegel ontregeld, waardoor je juist zin krijgt in zoetigheid. Vaak grijpen we dan naar de ‘verkeerde’ suikers, waardoor je je uiteindelijk alleen maar slechter gaat voelen. Deze suikers zorgen namelijk voor stemmingswisselingen en geven een flinke suikerdip. En dat wil je jezelf én je omgeving niet aandoen.

Zout

Door veel zout te eten zal je lichaam veel vocht vasthouden. Een opgeblazen buik had je waarschijnlijk al, dus voorkom dat je deze niet erger maakt. Je zal achteraf blij zijn met jezelf wanneer je die lekkere zak chips laat staan.

Koolzuurhoudende dranken

Je verwacht het misschien niet, maar koolzuurhoudende dranken zijn niet zo verstandig tijdens je menstruatie. Koolzuur zorgt, net als zout, voor een opgeblazen gevoel. Kies daarom voor water, aangezien dit er juist voor zorgt dat je minder vocht vasthoudt.

Gefrituurd eten

Net toen je dacht dat het niet erger kon, komt ook gefrituurd voedsel in het rijtje voor. Kaasstengels, bitterballen, friet en nog veel meer lekkers. Ondanks dat dit fantastisch smaakt tijdens deze periode, kun je dit beter vermijden. Gefrituurd eten bevat veel transvetten, waardoor je oestrogeengehalte verhoogt. Daardoor verhoogt ook gelijk je menstruatiepijn. Dat wil je natuurlijk voorkomen!

doDisplay('div-gpt-ad-MarieClaireNL_in-content_bottom_article');